Hayden Powell har i en alder av 32 år etablert seg som en av de aller fremste norske trompetstemmene i dag. For overti år siden, mens han ennå var student ved jazzlinja i Trondheim etablerte han sammen med medstudentene Erik Johannessen, Daniel Herskedal og Erik Nylander bandet Magic Pocket. Bandet ble tildelt JazZtipendiatet av Midtnorsk jazzsenter i 2009, noe som ledet til plata «Kinetic Music» med Trondheim jazzorkester i 2011.
Siden det har Hayden Powells viktigste instrument for utøvelse av egen musikk vært hans trommeløse trio, med Eyolf Dale på piano og Jo Skaansar på bass. I 2013 ga de ut albumet «Roots and Stems» og nå er Hayden Powell aktuell med dobbelt-CDen «Circadian Rhythm & Blues».
Tittelen er en lek med begrepet ‘sirkadisk rytme’. ‘Sirkadisk’ er avledet av latin, circa dies, dvs. rundt dagen – eller døgnet rundt som vi sier på norsk – og er selvfølgelig beslektet med vårt eget begrep ‘sirkel’. En ‘sirkadisk’ rytme er derfor en organisk eller biologisk prosess som gjentar seg selv over en syklus(!) på ett døgn og som er bundet til døgnets forskjellige faser.
Tittelens budskap slik jeg leser det er at musikken har en organisk karakter. At den vokser fram som et organisk fenomen, skapt av den rammen den utspiller seg i. Powell knytter det mer spesifikt til våre kroppers gjentakende svingninger og styring av kroppsfunksjoner gjennom en 24-timers periode, som et uttrykk for vekselvirkningen med våre omgivelser, lys, temperatur og sosiale aktiviteter.
Albumets første CD er en trio-innspilling som er vakker som den er medrivende. Hayden Powells trompetspill er innenfor en nær klassisk jazztone, men han utnytter det til å utvikle og utfordre sangbare tema. Alle komposisjoner, med ett unntak er skrevet av Powell selv.
Plata har et alvor ved seg, et alvor som kler framføringen av musikken. Her er ingen ‘billige’ frierier til publikum. Musikken er seriøs, og blir også oppfattet slik! Eyolf Dales klaverspill er eminent – og karakteristisk for hans egen musikalske filosofi. Jo Skaansar er solid til stede, uten kun å være en akkompagnerende bassist. Skaansars bass er en svært sentral stemme i lydbildet. Årets plate?
På andre-CDen gir Powell seg i kast med solotrompet-formatet. Det er en utfordrende oppgave han setter seg, men han kommer fra det med glans! Underveis bruker han også instrumentet som gjerne omtales som firebird. Dette kan vel best beskrives som en kombinasjon av en ventiltrompet og en slidetrompet. Instrumentet ble så vidt jeg vet designet av Maynard Ferguson, og er tidligere brukt av bl.a. Don Ellis.
Det er et helhetlig og strålende album Hayden Powell og hans trio har levert. Her beviser Hayden Powell et al at deres sirkadiske rytmer er et slående og vakkert uttrykk for hva det betyr å være menneske, og hvlken kraft som ligger i musikk.
Johan Hauknes
Hayden Powell, tp, firebird, Eyolf Dale, p, Jo Skaansar, b, Øyvind Røsrud Gundersen, elektronikk