Den danske vokalisten Helle Henning og pianisten Nikolaj Hess har vært i New York for å spille inn et nytt album, denne gang sammen med bassisten Tony Scherr og trommeslageren Kenny Wollesen, begge kjent fra Norah Jones’ nærmest legendariske album «Come Away with Me». Opptakene er nå utgitt på et nytt album med ti originale sanger. På albumet får vi en god indikasjon på Hennings varme, mørke vokal og viser hennes evne til å komponere vakre melodier og skrive klare tekster ved hjelp av intim og personlig prosa.
Henning og Hess har jobbet med å smelte den amerikanske vokaljazzen sammen med den nordiske folkemusikken de siste ti årene. De elsker Scherr og Wollesens lyd og musikalske tilknytning, som sammen med Nikolaj Hess pianospill og Helles Hennings intime, og svært amerikanske vokal, knytter det hele sammen på en fin måte.
Og musikken Henning har skrevet går rett inn i tradisjonen hvor man finner en rekke amerikanske vokalister av det litt yngre slaget, som for eksempel Norah Jones, der de legger i vei med den vise/jazz-aktige «Your Life Was a Movie».
Jeg kjenner best Wollesen og Scherr fra mer «lødige» musikalske prosjekter. Men det er tydelig at de to de senere årene har blitt hyret inn til å ta studiojobber for en rekke mer pop/vise/jazzartister, noe de passer perfekt til. Og det er et godt stykke fra Wollesens jobber med Myra Melford, Sexmob, Steve Beresford, David Byrne, Nels Cline, Bill Frisell, John Scofield, Tom Waits og John Zorn til det landskapet vi møter han i her, eller Tony Scherrs samarbeid med Sexmob, Al Di Meola, Either/Orchestra, Brad Shepik, Michael Blake, John Lurie, Ani DiFranco, Bill Frisell og Snarky Puppy. Så her er de nok hyret inn som noen av de sikreste kort innenfor denne formen (eller de fleste andre former for god musikk) i Sambandstatene.
I tillegg medvirker munnspilleren Matthias Heise, cellisten Kirstine Elise Pedersen, accordeonisten og vokalisten August Wanngren samt vokalisten Julia Boda på utvalgte spor, noe de gjør på en fin måte.
Foruten å legge seg tett på disse amerikanske vokalistene, synes jeg der er noe Savage Rose-aktig over tredjesporet, «As Long As We Both Know», som kanskje er min favoritt på platen, og fjerdesporet, «I Am No Shining Star», har en behagelig soulstemning over seg som gjør den veldig amerikansk, og veldig lite dansk.
Og hele veien er dette behagelig musikk som ikke vil skape en eneste musikalsk revolusjon, men som smyger seg inntil oss, og rundt oss på en fin måte. Første gang jeg spilte gjennom platen var jeg veldig skeptisk. Men nå, etter å ha lyttet på den en rekke ganger, synes jeg den er deilig å lytte til, når man kun skal slappe av fra dagens stress, senke skuldrene (som min fysioterapeut oppfordrer meg til) og bare nyte god musikk.
Jan Granlie
Helle Henning (v), Nikolaj Hess (p, rhodes), Matthias Heise (harm), Kirstine Elise Pedersen (c), August Wanngren (acc, v), Julie Boda (v), Tony Sherr (b), Kenny Wollesen (dr)