Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

HENNEMAN / BRANCH / LA BERGE

«Dropping Stuff and Other Folk Songs»
RELATIVE PITCH RECORDS RPR1094/WIG RECORDS, WIG 29

Three gifted, highly inventive and somehow eccentric women composers-improvisers-bandleaders – Dutch viola Ig Henneman, American trumpeter Jaimie Branch and American, Amsterdam-based flutist Anne La Berge,  share an intimate e stage. They experiment with friendly sounds, compose instant songs while letting their imagination run free and having great fun. «Dropping Stuff And Other Folk Songs», recorded in December 2018 at Splendor, Amsterdam,  is dedicated to Mike Panico, the recently deceased co-founder of the Relative Pitch, Records who proposed to Henneman this project.

There is an immediate affinity and a strong sense of freedom in the close interplay of Henneman, Branch and La Berge. Branch leaves behind the punkish attitude of her band Fly or Die and blends organically in this spontaneous, improvised setting. The eight conversational pieces reflect an intense yet delicate and vulnerable moods. There is a sense of playful-fleeting urgency on «Gigging», but this piece soon stresses its lyrical, contemplative essence. «Stevens’ Dog» even sound as a modern, folk song coming out of the ECM school of chamber European jazz.

The natural tension of such free-improvised atmosphere feeds «When bells stop ringing» (after the opening phrase of the famous poem by Emily Dickinson) with imaginative, subversive games. A folksy melody even surfaces again and again through the conflictual «Soup». «Slamming» celebrates the natural intimacy of these great improvisers who quickly found their very own common ground while the brief «Slamming» highlights the rebellious aspects of such a meeting. The last, title-piece returns back to the lyrical-emotional atmosphere and suggests an arresting melody that immediately sounds familiar yet untimely.

Highly recommended.

Eyal Hareuveni

……

Fra før vet vi at bratsjisten Ig Henneman og trompeteren Jamie Branch er to musikere som ikke går av veien for å bevege seg ut i det fritt improviserende. Og når de i tillegg har med seg fløytisten Anne La Berge, vet vi at musikken ligger et godt stykke unna det tittelen indikerer. For folkemusikk eller sanger av det slaget man er vant til å høre, er dette definitivt ikke!

Ideen til dette trioprosjektet kom fra Mike Panico, som ønsket at Henneman skulle lage et eget prosjekt for plateselskapet i 2019.11.12 Og her er resultatet. Et fritt improvisert prosjekt fordelt over åtte spor og «strekk», og som viser tre meget sterke, kvinnelige musikere.

Nå er det relativt vanskelig å beskrive i detalj hva som skjer fra start til mål i dette prosjektet. Men en fellesnevner for det hele er kommunikasjon. For dette er tre musikere som kommuniserer tett og nært, og med instrumenteringen bratsj, trompet og fløyte, blir det også musikk man langt fra hører hver dag.

For den som ikke kjenner trompeteren Jamie Branch, så har hun vært et av de virkelig store, nye navnene innenfor den europeiske fritt improviserte musikken de senere årene. Hun har gjort to plater i eget navn: «Fly Or Die» i 2017 og «Fly Or Die II: Bird Dogs of Paradise» som kom tidligere i år, og en ny er visstnok på beddingen. Fløytisten Anne La Berge, er vel den som er minst kjent innenfor jazzen av de tre. Hun kommer fra Palo Alto i California, men er nå bosatt i Amsterdam. Hun har en lang CV når det gjelder plateinnspillinger innenfor det mer eksperimentelle, men også med jazznavn vi kjenner, som Cor Fuhler, Wilbert de Joode og Paul Lovens, men ofte beskjeftiger hun seg mest med musikk innenfor det mer samtidsmusikalske. Ig Henneman kjenner mange for sitt lange samarbeid med klarinettisten og saksofonisten Ab Baars, men hun har også spilt med vår store helt, pianisten Misha Mengelberg, samt egne prosjekter som sin egen sekstett.

Og sammen er disse tre damene dynamitt. Ikke på den måten at det eksploderer i hver eneste takt (hvis de i det hele tatt spiller musikk som er inndelt i takter?), men det tette og nære samspillet utvikler en helt særegen form for energi som nærmest slår gnister mellom de tre.

Dette er blitt en spennende plate for den som liker originale bandsammensetninger, tett samspill og fri improvisasjon, som er mer enn å vise hvor flinke de er på hvert sitt instrument, men som viser tre kunstnere som lytter til hverandre og som følger ethvert lite vink fra de andre musikerne.

Ikke mye streit folkemusikk, men 45 minutter med ytterst spennende og frittgående improvisasjon!

Jan Granlie

Ig Henneman (viola), Jamie Branch (tp), Anne La Berge (fl)

Skriv et svar