Kvartetten Quartet NL, er et relativt nytt prosjekt, satt sammen av fire av Hollands mest spennende musikere. Trommeslageren Han Bennink kjenner vel de fleste fra en rekke krumspring innenfor den nyere, europeiske jazzen, blant annet med Instant Composers Pool, med den danske pianisten Simon Toldam, med Frode Gjerstad, den hollandske trioen Clusone Trio og mye, mye mer.
De andre musikerne er, muligens, litt mindre kjent her i Norden. Men altsaksofonisten Benjamin Herman, har dukket opp en rekke ganger i litt andre musikalske sammenhenger de senere årene, mens pianisten
Peter Beets og bassisten Ruud Jacobs er mindre kjente utenfor Holland. Men hvis man sjekker litt rundt, vil man finne at Ruud Jacobs blir regnet som en legende innenfor den hollandske jazzen. Han har spilt med de store, så som Tony Scott, Herbie Mann, Louis Armstrong (Newport Jazz Festival 1958), Johnny Griffin, Kenny Clarke, Bud Powell og en rekke andre. Peter Beets har også en lang merittliste, med plater blant annet med Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Rita Reys, Piet Noordijk, Florin Niculescu og Ronnie Cuber, pluss en rekke plater i eget navn.
De spilte sammen som kvartett første gang nyttårsaften 2013, en konsert de fire musikerne likte såpass godt at de gjerne ville fortsette samarbeidet.
Vi får sju komposisjoner, alle ført i pennen av den legendariske, hollandske komponisten, orkesterlederen og pianisten Misha Mengelberg (05.06.1935 – 03.03.2017). Og fra start til mål er dette en sann fornøyelse.
De starter med «Driekusman Total Loss», og er innom «Blues After Piet», «The Romantic Jump of Hares», «Hypochristmastreefuzz», «The Laughing Dwarf» og «Who’s Bridge?», før de runder av dette livesettet fra Tivoli i Utrecht den 24. april 2016, med «Rollo 2». Og helt fra første tone er dette mektige saker. Låtene de har plukket fra Mengelbergs rikholdige arkiv er ikke av de mest komplekse. De heller mye mer over i den delen av Mengelbergs komposisjoner som har mye be-bop i seg, noe som passer denne gjengen perfekt. Hør for eksempel på den nydelige og morsomme «The Laughing Dwarf», hvor Beets virkelig får boltre seg i be-bopen.
Fra første tone swinger det formidabelt, med Hermans altsaksofon som førende soloinstrument. Hans «lette» tone i hornet, og med en bakgrunn som ligger i et litt streitere landskap enn en del andre musikere som har tolket disse låtene har holdt seg innenfor, og med Beerts som en stor overraskelse. Hans pianospill er som skapt for denne kvartetten, og hans røtter i be-bopen kommer godt fram. Ruud Jacobs er det nesten en skam at man ikke kjenner bedre til fra før. For en bedre og stødigere bassist til dette prosjektet skal man lete lenge etter. Og bak det hele regjerer trommemaestro Han Bennink. Hans trommespill kan fra tid til annen nesten ble for mye av det gode, men på denne platen er han akkurat der han skal være. Strålende spill hele veien, og med høylytte kommentarer sparker han de andre musikerne framover.
Det meste foregår i hurtig tempo, med unntak av den fine balladen «The Romantic Jump of Hares», og «Who’s Bridge?» (som minner om Henry Threadgills utmerkede band AIR), og når de «kliner til», kan jeg nesten ikke tenke meg morsommere musikk.
Quartet NL har laget en fantastisk spennende plate, hvor røttene fra tidlig 60-tall blir tatt hånd om på aller beste måte, og modernisert slik at man bare må elske musikken i 2017. Mesterlig!
Jan Granlie
Benjamin Herman (as), Peter Beets (p), Ruud Jacobs (b), Han Bennink (dr)