Den amerikanske pianisten Fred Hersch har gått litt under radaren til de fleste jazzinteresserte en del år. Men det bør det nå være slutt på. Han er født den 21. oktober 1955, og har livnært seg i hovedsak som solopianist, men har har også hatt mindre grupper opp gjennom årene. Men han var den første som ble engasjert for å spille solo på Village Vanguard i New York en hel uke. Han har innspilt mer enn 70 plater, og har vært nominert til flere Grammys, og han har undervist i flere perioder ved New England Conservatory siden 1980.
Han har gjort en rekke plater i eget navn, pluss at han har assistert musikere som Jane Ira Bloom, Art Farmer og Billy Harper på flere av deres plater.
På «Sarabande», som er innspilt så langt tilbake som den 4. og 5. desember 1986, har han selskap av bassisten Charlie Haden og trommeslageren Joey Baron.
Vi får ni låter, noe komponert av Hersch, mens andre låter er gjort av Rodgers & Hammerstein («I Have Dreamed», Ornette Coleman («Enfant»), kanskje platas fineste spor, hvor Haden virkelig er på hjemmebane. Jimmy Rowles («The Peacocks», Cole Porter («What Is This Thing Called Love»), Freed & Warren («This Heart Of Mine») og Bill Evans og Miles Davis («Blue In Green»). Og hele veien fungerer denne trioen som om de skulle ha spilt sammen i mange år. Kanskje spesielt legger vi merke til Charlie Hadens fine og effektive spill, men å ha med en mer lyttende og teknisk trommeslager enn Joey Barron må være selve drømmen.
Hersch selv imponerer også stort med oversiktlig og teknisk strålende spill fra start til må.
Dette er blitt en overraskende bra innspilling. Jeg var litt redd for at man her fikk tre musikere som hadde «en vanlig dag på kontoret», men der tok jeg skammelig feil. Her låter det himmelsk både i balladene og i de mer up-tempo-låtene, fra tre fagfolk innenfor jazzfaget. Dette er strålende pianotriomusikk fra start til mål! Og platen bør bli en klassiker!
Jan Granlie
Fred Hersch (p), Charlie Haden (b), Joey Baron (dr)