Det er dessverre ikke så mange kvinnelige trompetere (eller kvinner som spiller på geitehorn) rundt om, men en av de som i den senere tid er benyttet ofte, er den norske utøveren Hildegunn Øiseth. Hun spilte med Trondheim Jazz Orchestra, da de spilte med Come Shine på turné nylig, og hun er med i Marilyn Mazurs kvinneensemble, Sharaka, som garantert blir en hit på neste års jazzfestivaler. Hun har sitt prosjekt «Rabalder», og hun har tidligere stått for tre egne plateinnspillinger,.
Nå møter vi henne sammen med pianisten Espen Berg, bassisten Mats Eilertsen og trommeslageren Per Oddvar Johansen i åtte komposisjoner gjort av henne selv, og noen av de andre musikerne, pluss Frode Fjellheims fine åpningslåt «Hildegunn vuelie», som er en vakker sak med sør-samiske røtter, hvor Øiseth spiller fint og neddempet trompet over et stødig komp.
«Skoddefall» er gjort av pianisten Espen Berg, en av de relativt nye pianiststjernene i Norge. Her får vi en mer «offensiv» Øiseth, med klar, og nesten klassisk trompettone, ikke langt unna Mathias Eick. Her legger vi spesielt merke til Eilertsens fine bass-spill over Johansens trommer, som alltid er en fryd å høre.
Og slik fortsetter det. Vi får Eilertsens «Vise», som er mer dyster enn de to foregående, men med vakkert trompetspill fra Øiseth, hennes egen tittellåt «Time is Coming», som nesten er en norsk folkemelodi, hvor Øiseth spiller på geitehorn, med stor overbevisning som vi nesten starter å synge med på.
Eilertsens «22» følger med mer vakkert spill, før vi får Øiseths finskpåvirkede «Savolainen», men som ikke har noe av det dystre man ofte forbinder med Finland. Dette er rett og slett en lystig og fin låt, hvor vi blant annet får en fin pianosolo fra Berg, over, nok en gang, et solid bass og trommekomp.
Så går de inn for landing med Bergs «Velkomst», en litt Keith Jarrett-inspirert sak, hvor Berg virkelig får boltre seg, og Johansens ballade «Families», hvor geitehornet nærmest høres ut som ordløs sang. Ytterst vakkert!
Hildegunn Øiseth har på nytt gjort en strålende innspilling, sammen med noen av de beste musikerne hun kunne fått med seg i Rainbow Studio hos lydmaestro Jan Erik Kongshaug. Og lyden er, selvsagt, stjerneklar og flott hele veien gjennom.
Dette er rett og slett blitt en utsøkt innspilling, med en kvartett som kan sendes verden rundt på det Kongelige Norske Utenriksdepartements regning i lang tid framover. For bedre norgesreklame enn dette får du ikke!
Jan Granlie
Hildegunn Øiseth (tp, flh, goathorn), Espen Berg (p), Mats Eilsertsen (b), Per Oddvar Johansen (dr)