På skive

IRENA Z. TOMAZIN

«cmok v grlu / lump in the throat»
ZASCD018

Irena Z. Tomažin er danser, koreograf, artist, vokalist og improvisatør fra Ljubljana, som jeg første gang hørte i Helsinki i fjor høst. Hun opptrer ofte solo, med bruk av kroppen, stemmen og sin helt særegne dj-stil hvor hun bruker diktafoner, kasetter, sang, poesi og teatralske elementer i sine fremføringer, som ikke minst er originale og spennende.

Men hun har ikke bare vært alene på scenen de senere årene. Hun har også samarbeidet med artister og musikere som Tomaž Grom, Lee Patterson, Xavier Charles, Christof Kurzmann, Jonas Kocher, Gaudenz Badrutt, Šalter Ensemble, Tim Blechmann, Michael Zerang, Liz Allbee, Alessandra Eramo, Ilia Belorukov, Okkyung Lee, Maja Osojnik, Christian Kesten, Ina Puntar, Dré Hočevar, Matej Bonin og mange andre innenfor den mer eksperimentelle delen av musikken de senere årene.

På hennes «kunstprosjekt», «cmok v grlu / lump in the throat», får vi fritt improvisert musikk på CD, pakket inn i bok med tusjtegninger gjort av Matej Stupica og med japansk innbinding gjort av Petra Gosenca. Bilder og innpakning som står nærmest perfekt til den improviserte vokalkunsten vi få servert av Tomažin.

Den som tror at dette er standard vokaljazz, slik vi kjenner det fra historien, bør muligens «skygge unna» den musikken vi får servert fra Tomažin. Men er du oppsatt med åpne ører, så er dette absolutt noe du skal sette av tid til.

For Tomažin leverer vokalkunst du neppe har hørt tidligere. Ved hjelp av diverse forvrengninger og «dippedutter», skaper hun en helt egen og personlig verden med musikken sin. Og å kalle det jazz er kanskje å strekke det vel langt, men vokalkunst er det utvilsomt. Men kan du like eksperimentering med stemmen ikledd noen originale effekter, litt raping, stønning og original bruk av det vokale, så kommer du til å bli fascinert av Irena Z. Tomažin.

Så vidt jeg har klart å tyde meg fram til, så får vi 16 relativt korte «strekk», hvor Tomažin bruker stemmen på en måte kun et fåtall av våre følgere visste at det var mulig å skape musikk ut av. Det er utrolig spennende hvordan hun bruker stemmebåndene til å skape sin helt egne musikalske verden, som ikke ligner noe annet vi har hørt, men skal man absolutt sammenligne det med noe, så er kanskje den nærmeste, i alle fall jeg kan komme på, den danske vokalkunstneren Randi Pontoppidan.

Det vi får servert på denne platen er nyskapende, spennende og kreativt, og å høre henne i levende live opptre med vokal, effekter og «bevegelse» er en stor opplevelse!

Jan Granlie

Irena Z. Tomažin (v, div. eff)