Trommeslageren Terje Isungset og trompeteren Arve Henriksen er to ytterst originale skapninger i den norske jazzen. Isungset gjennom sine helt spesielle trommeoppsett, hvor stein og trær er viktige bestanddeler, og Henriksen gjennom et helt originalt og spesielt trompetspill og bruk av stemmen.
Isungset har ved siden av trommespillet, også prosjekter hvor han lager instrumenter av is, noe han de senere årene har turnert med over store deler av verden. I det prosjektet har også Henriksen vært med, bl.a. med spill på spesiallaget is-trompet. I tillegg har Isungset sin egen is-festival på hjemstedet Geilo, på fjellet mellom Oslo og Bergen.
I 2011 var Tallinn Europeisk kulturby, noe som førte bedre økonomi og åpninger for kreative innspill til byens kulturliv. En av de som fikk en stjerneidé i forbindelse med kulturbyåret, var journalisten og jazzidealisten Madli-Liis Parts. Hun hadde hørt om is-prosjektet, og mente at man kanskje kunne invitere byens glasskunstnere (Galleri S12) til å utforme instrumenter av glass for de to nordmennene. Glasskunstnerne syntes dette var en morsom idé, og det samme gjorde de to nordmennene.
I april 2011 var undertegnede på Jazzkaar-festivalen i byen, og fikk en omvisning i lokalene til glasskunstnerne, og jeg var faktisk den første som fikk prøve instrumentene…
I desember samme året hadde Isungset og Henriksen vært innom og testet insturmentene, og etter noen justeringer og forbedringer, var det klart for konserten «World Of Glass» den 19. og 20. desember.
Vi får servert 15 «komposisjoner», eller improviserte strekk av de to. Alle instrumentene som trakteres er gjort av is, pluss at Henriksen også synger på noen sekvenser.
Og musikken har blitt både original og utrolig vakker. Musikken er ikke så langt fra det vi er vant til å høre, spesielt fra Henriksen. Riktignok er stein- og treperku8sjonen til Isungset erstattet med høyere frekvens på perkusjonen, men «trompetspillet» til Henriksen ligger i samme gate og landskap som vi er vant til å høre det.
I det hele tatt er dette blitt en nydelig innspilling, som på mange måter egentlig ikke skiller seg så mye fra det vi er vant til å høre fra disse to utrolig kreative musikerne.
Lyden styres hele veien på fortreffelig vis av en av verdens beste lydmenn, Asle Karstad, og opptakene fra den estiske radioen er gjort nærmest perfekt.
Jan Granlie
Terje Isungset (glassperc + div. glass), Arve Henriksen (v, glasstp + div. glass)