Den danske trompeteren, komponisten og orkesterlederen Jacob Buchanan ble født i Viby utenfor Aarhus i 1968. Han har siden 2001 vært ansatt som lærer i trompetspill, samspill og komposisjon ved Det Jyske Musikkonservatorium, og har en bakgrunn som storbandmusiker, i blant annet Aarhus Jazz Orchestra og Klüvers Big Band. Han har også laget filmmusikk, og «Requiem» er hans sjette utgivelse i eget navn. Han har ellers spilt med musikere som Marilyn Mazur, John Tchicai, Chris Speed, Simon Toldam, Thomas Morgan, Jacob Bro, Andrew D’Angelo, Helge Norbakken, C.V. Jørgensen og mange flere.
På «Requiem» har han satt sammen et større ensemble, bestående av han selv på trompet og flugelhorn, Indra Rios-Moore (v), Marilyn Mazur (perc), Jacob Bro (g, loops), Jonas Westergaard (b) pluss Aarhus Jazz Orchestra og Aarhus Cathedral Choir under ledelse av Carsten Seyer-Hansen.
Musikken vi får servert er et rekviem, en komposisjon, vanligvis for soli, kor og orkester, med tekster, oftest på latin, fra den romersk-katolske rekviemessen. Messen er en sjelemesse, eller messe for de døde (dødsmesse), og begrepet stammer fra det første ordet i messeteksten (requiem, norsk ro eller hvile). Mange kjente komponister har skrevet rekviem, og både besetning og tekstutvalg kan variere mye.
Så som du forstår, så er det vi her får servert en utmerket konsertforestilling for kirker og andre åndelige steder. Buchanan har skrevet messen selv, og skal man dømme etter mottagelsen denne innspillingen har fått i hjemlandet, så har han lykkes nesten over all forventning. For platen ble den suverene vinneren under fjorårets Danish Jazz Award hvor den fikk flere priser.
Buchanan er den ledende solisten i dette rekviemet. Han har en fin tone i hornet, og tankene går relativt fort til noe som kunne vært gjort av Palle Mikkelborg eller Arve Henriksen.
Ved siden av kapellmester Buchanan, spiller vokalisten Indra Rios-Moore en viktig rolle i «verket». Hennes stemme passer perfekt inn i denne sammenhengen, og beviser at hun er en ytterst dyktig vokalist, ikke bare innenfor jazzen, men også i mer «klassiske» stykke som dette.
Buchanan har skrevet et helstøpt verk, som utmerker seg ved instrumenteringen, samtidig som musikerne som er involvert gjør en strålende jobb. Blant instrumentalistene er det fristende å trekke fram gitaristen Jacob Bro og bassisten Jonas Westergaard. Bro med noen strålende solier, og Westergaard med fint og kreativt bass-spill gjennom hele platen.
Nå er det lett å sammenligne dette med ett og annet bestillingsverk som er blitt gjort på festivaler rundt om i Norden, men nesten uansett hva du sammenligner med, så ender man opp med at dette «verket» har sin egenart og store kvaliteter man ikke hører hvert år.
Så la oss derfor håpe at dette er et «verk» som vil leve videre. At det ikke blir med dette liveopptaket (et strålende opptak for øvrig) i Symponic Hall i Aarhus Konserthus, men at festivaler av alle slag hyrer dette prosjektet, så vi som ikke frekventerer Aarhus altfor ofte, også kan få mulighet til å høre det i levende live. For «Requiem» er et såpass kvalitetsmessig stykke musikalsk arbeid, at så mange som mulig får mulighet til å høre det.
Jan Granlie
Jacob Buchanan (tp, flh), Indra Rios-Moore (v), Marilyn Mazur (perc), Jacob Bro (g, loops), Jonas Westergaard (b) pluss Aarhus Jazz Orchestra og Aarhus Cathedral Choir under ledelse av Carsten Seyer-Hansen