Jakob Dinesen har vært en av de mest ettertraktede tenorsaksofonistene i Danmark de siste 20 årene. Foruten sin jazzkarriere, har «Dino» (som han ofte kalles), turnert med mange afrikanske og cubanske artister og han har spilt inn plater med Paul Motian (Around og Dino). Han spilt inn plater og turnert med Kurt Rosenwinkel (Around og Everything will be Allright), og spilt inn plater og turnert med Nasheet Waits, Ben Street, og Eddie Gomez (One Kiss too many og Lady with a Secret). Han har også turnert med musikere som Steve Swallow, Tony Allen, Etienne Mbappe, og Zbigniek Namyslowski.
Hans nåværende trio, som vi tidligere har skrytt av her på salt peanuts* turnerte i Mexico 2011, og han har også turnert mye med forskjellige andre band i Australia, Japan, Kina, Thailand, Brasil, Vest- og Øst-Afrika, Cuba, Skandinavia og Europa.
På 1990-tallet var mye av den «nyere» jazzen i Danmark konsentrert rundt gitaristen Jacob Bro sitt prosjekt Beautiful Day og det kollektive Once Around the Park. Og her var «Dino» med. Da samarbeidet han også med det meste fra bassisten Hugo Rasmussen, via pop-ikonet Thomas Helmig, vokalisten Kra Skov og den vest-afrikanske koramusikeren Dawda Jobarteh.
På hans nyeste prosjekt, får vi høre ham sammen med flere av Danmarks ledende jazzmusikere, med keyboardisten Anders Filipsen, bassisten Anders «AC» Christensen og cellisten Niels «Bosse» Davidsen, pluss Solieu Dibba på djembe og perkusjon på de fleste låtene, og Jakob Høyer på trommer på to av låtene. Innspillingen er gjort i Kæv Productions i København den 7. og 8. desember 2023, og alle de ni komposisjonene er gjort av «Dino».
Og de åpner med «Downside Up», hvor vi umiddelbart merker at dette er noe helt annet enn det vi fikk på hans forrige album Moonlight Drive med Christensen og trommeslageren Laust Sonne. Selv om spillet til «Dino» ikke er så veldig forskjellig, er innpakningen en helt annen. Jeg har en mistanke om at «Dino» har villet gå tilbake i tid til 1990-tallet, og det mer «elektriske» uttrykket. Dette føler jeg er et uttrykk for hva slags jazz som selger i Danmark nå om dagen. Det skal være «klubb»-tilpasset, og ikke nødvendigvis «jazzklubb»-tilpasset. Og i den sammenhengen fungerer det helt greit å involvere keyboardist Filipsen. Og med «AC» på el.bass, perkusjonen langt framme i lydbildet, og med saksofonen liggende midt i lydbildet med, etter min mening, for mye romklang.
I tittelsporet, «Slow Flow» har Jakob Høyer overtatt rytmerollen, og selv om dette også er en altfor «glatt» fremføring, med en litt «speisa» solo fra Filipsen, føler jeg at denne treffer meg bedre. Men stort sett blir dette en utgivelse jeg føler at «Dino» og musikerne tror vil gli fint inn i den yngre, danske jazzen, og at den vil finne vegen til de yngre lytterne, noe jeg ikke er helt sikker på at den vil.
«Dino» lager vanligvis fine komposisjoner. Men her synes jeg det meste blir altfor «strømlinjeformet» til at jeg faller helt for den. Han har fått med seg noen av Danmarks beste musikere på prosjektet, og de gjør en utmerket innsats. Men jeg synes litt for mye er overlatt til keyboardene til Filipsen, og at «AC» og «Bosse» får altfor lite rom til å utfolde seg slik vi vet de kan, selv om Davidsen gjør en fin cellosolo på femtesporet «Chan Kao» og sjettesporet «Still In». I tillegg er produksjonen altfor «glatt» og «kjønnsløs» etter min mening, selv om vi gjennomgående får utmerket spill fra kapellmesteren.
Jan Granlie
Jakob Dinesen (tenor saxophone), Anders Filipsen (keyboards), Anders «AC» Christensen (electric bass), Niels Davidsen (cello), Solieu Dibba (djembe, percussion), Jakob Høyer (drums)