Da jeg mottok denne CDen fra det utmerkede plateselskapet Intakt Records, ble jeg en smule overrasket. Jeg har lenge regnet den godeste Joëlle Léandre som en av Europas ledende, moderne og kreative bassister, men når det på platecoveret står at dette er en solo piano-innspilling blir jeg både spendt og forventningsfull. Men så viser det seg at jeg sannsynligvis har mottatt et eksemplar hvor korrekturlesingen av coveret ikke har vært helt på plass, for dette er en ren bass-soloplate, med Léandre, som på sedvanlig vis, «leker» med den store bassen på en fremragende måte.
Innspillingen er gjort på konsert den 17. mars 2022 i Kunstraum Walcheturm i Zurich. Vi får fem improvisasjoner av Léandre, hvor hennes nære og gode forhold til sin livsledsager – bassen – vises på en spennende, kreativt og ytterst interessant måte.
De fem improvisasjonene har fått titlene «Zurich Concert» 1 til 5, og gjennom de fem improvisasjonene, som strekker seg fra drøyt seks minutter til avslutningen som klokkes inn på 13 minutter blank, hvor hun også synger litt for å utfylle basstonene, er varierte i temperatur, assosiasjoner og kreativitet.
Léandre kjennetegnes best ved hennes utstrakte bruk av bue i spillet. Og hun samtaler hele tiden med bassen, er gjennom en rekke diskusjoner, hvor hun og bassen ikke hele tiden er like enige, og innimellom vises det ektefølte kjærlighetsforholdet mellom de to ved at Lénandre behandler bassen med ytterst kjærlig hånd.
Opp gjennom årene har Léandre gjort en rekke solokonserter. Og jeg husker spesielt en, fra Frikirken i Dala-Floda i Sverige under Hagenfesten, hvor hun avsluttet med å sparke til bassen som lå nede på gulvet, før hun «tok seg i det» og strøk kjærlig over det gamle treverket – omtrent som et gammelt ektepar ville ha gjort etter en heftig diskusjon.
Om hun sparker til bassen etter denne strålende konserten vites ikke, men den musikken vi får servert, tar oss med inn i «familien» Léandres dagligliv på en fasinerende måte. Léandre er en strålende bassist innenfor den fritt improviserende delen av den europeiske jazzen. Hun (og bassen) forteller historier, diskuterer, kjefter og smeller og har et nært kjærlighetsforhold som gjør dette til en fantastisk spennende reise inn i Léandres (og bassens) musikalske univers.
Jeg gleder meg til å høre henne og bassen i ektefølt kjærlighet på en konsertscene igjen en gang.
Dessverre har jeg ikke klart å finne videoeksempler fra konserten i Zurich.Men for den som vil sjekke ut Léandre solo, har jeg hektet på to videoer fra Munster i 2013, som viser hva man kan forvente av den strålende, franske bassisten.
Jan Granlie
Joëlle Léandre (b)