Den amerikanske trombonisten, komponisten og arrangøren John Tao har i over 15 år vært en viktig aktør på jazzscenen i New York. Han har spilt med blant andre Vanguard Jazz Orchestra og Arturo O’Farrill og Afro-Latin Jazz Orchestra. Han har også spilt med Paquito D’Rivera, Eddie Palmieri, Danilo Perez, Chris Potter og Kurt Elling, New Cuban Express Big Band, Terraza 7 Big Band, blant mange. Som komponist har han gitt ut fire soloplater, som alle inneholder hans komposisjoner for både små ensembler og store band. I tillegg til å komponere for sitt eget storband, har Yao også fått i oppdrag å skrive verk for profesjonelle andre ensembler, inkludert Afro-Latin Jazz Orchestra, Jazz Orchestra of Philadelphia, Luis Bonilla og HGM Jazzorkestar Zagreb.
På hans nye plate, «Off-Killer», samarbeider han med sopran-og altsaksofonisten Billy Drewes, tenor- og sopraninosaksofonisten Jon Irabagon, bassisten Robert Sabin og trommeslageren Mark Ferber, og, vi får åtte komposisjoner av Yao, pluss åpningssporet, «Below The High Rise» som er skrevet av saksofonisten Billy Drewes.
Og det er reise i drivende New York-jazz vi får være med på. Det er ingen tvil om at han har valgt medmusikanter fra øverste hylle, og musikken kan, på mange måter, sammenlignes litt med det bandet saksofonisten Jon Irabagon kanskje er mest kjent fra, nemlig Mostly Other People do the Killing. Men i motsetning til det bandet, får vi her en glimrende og tekniskfullkommen trombonist i førersetet. Hans solier er kreative og spennende. Hans tone i hornet er nærmest fullkommen, og hans komposisjoner for dette «holdet» er fine. Musikken er moderne, men ikke fri, slik at det hele veien swinger upåklagelig, og alle musikerne bidrar sterkt til at dette er blitt en svært hørverdig innspilling.
Begge saksofonistene er ytterst kreative og avleverer fine solier, pluss at de er strålende ensemblemusikere, mens bassisten Robert Sabin hele tiden er framme på tåspissene og serverer strålende komp sammen med Mark Ferbers fine trommespill. Og når en av de to overtar solistrollen, gjør de det med stor overbevisning og pågåenhet. Dette er et band jeg er sikker på gjør stor suksess når de spiller på klubber i hjembyen. Jeg er overbevist om at dette er en kvintett som ville ha gjort furore på en rekke europeiske jazzfestivaler, og selv om musikken ikke er frittgående, slik vi ofte liker det her på salt peanuts*, så lar jeg meg sjarmere av de dyktige musikerne. Yaos arrangementer av låtene er så nær det perfekte man kan tenke seg, selv om man kan høre at noen av låtene, i alle fall temaene og noen B-deler, er nedskrevet. For dette er selvsikre musikere som vet hvordan man tar et skrevet tema og viderefører det, slik at det blir strålende musikk.
Jan Granlie
John Yao (tb), Billy Drewes (ss, as), Jon Irabagon (ts, sopraninos), Robert Sabin (b), Mark Ferber (dr)