Den svenske vokalisten Josefine Cronholm har holdt til i København i mange år nå. Vi oppdaget henne første gang sammen med perkusjonisten Marilyn Mazur og et av hennes «jenteband» en gang på 90-tallet.
Hun har studert ved Rytmisk konservatorium i København og har vært bosatt i København siden 1995. På «rytmisk» ble hun spesielt lagt merke til på grunn av sin krystallklare stemme og at hennes stemme hele tiden var i total «pitch»
Men Cronholm har ikke bare vært en enkel «syngedame» for andre. Hun har også en lang periode som soloartist, med flere fine plater på samvittigheten.
På sin nyeste innspilling, «Ember», har hun med et internasjonalt ensemble med musikere som alle har valgt København som bosted. Vi møter den norske saksofonisten Torben Snekkestad, den japanske pianisten Makiko Hirabayashi, den svenske bassisten Thommy Andersson og den danske trommeslageren og perkusjonisten Lisbeth Diers, en kjenning fra tiden hos Mazur.
Alle låtene, med unntak av Lennon/McCartneys «Blackbird», er gjort av Cronholm, og nok en gang overraskes vi av hvor fine låter hun lager. Det blir på mange måter helt naturlg at «Blackbird» inngår i helheten på mange måter.
De fleste tekstene har noe med naturen å gjøre, slik som «From My Window», «Rain», «Blackbird», «On Your Wing» og «The Wind Blows», og arrangementene er hele veien strålende.
Musikerne hun omgir seg med gjør også en fremragende innsats. Diers trommespill og perkusjon er, som alltid spennende å høre på, og i en slik sammenheng, hvor man både skal være litt «løs» og «fast» fungerer hun utmerket. Bassist Andersson har en litt tung og fin tone i bassen, som gjør lydbildet deilig å høre på, mens Hiraboyashi stadig overrasker med fint komp, og med noen strålende innspill der det er behov for det.
Men den største overraskelsen må nok være saksofonist Snekkestad som vi vanligvis hører i helt andre og mer frittgående ensembler enn dette. Å høre han spille trompet med saksofonmunnstykke med et frittgående «hold» i Koncertkirken, er på mange måter helt forskjellig fra det han leverer her. Men i begge «leire» leverer han strålende og kreativt spill som er med på å gjøre denne innspillingen enda bedre.
Og fremst i lydbildet finner vi Cronholms krystallklare stemme. Hun har total kontroll på hva hun gjør vokalmessig, og jeg synes også at hennes evner som komponist og tekstforfatter holder i lange baner. Og hennes versjon av den ihjelspilte låta «Blackbird» er også strålende. Her viser hun sitt register som vokalist på en fin måte.
Som du kanskje forstår, så synes jeg Josefine Cronholm har laget en strålende plate. En plate som gjør den kalde høsten litt varmere, og som gjør at de fleste problemer i hverdagen føles litt enklere.
Josefine Cronholm har releasekonsert for platen i JazzCup i Gothersgade 107 i København i morgen fredag 2. november klokken 15:30. Be There!
Jan Granlie
Josefine Cronholm (v, aquadrum), Torben Snekkestad (s, cl, tp), Makiko Hirabayashi (p), Thommy Andersson (b), Lisbeth Diers (dr, perc)
[amazon_link asins=’B07H5VVW5W’ template=’salt-peanuts-amazon-link-NO’ store=’salt-peanuts-21′ marketplace=’UK’ link_id=’8dfa9fa8-d6bf-11e8-8e5e-09ae3f7d60c3′]