Gitaristen Julian Lage, ble først oppdaget utenfor USA mens han medvirket i Gary Burtons New Quartet og i Eric Harlands band Voyanger. Han har opp gjennom årene spilt med mange av de store, som Jim Hall, Ambrose Akinmusire, Gary Burton, Devid Grisman, Sophie Milman, Lerry Grenadier, Fred Hersch, Bela Fleck og Nels Cline, noe som beviser at han er en musikalsk kameleon som takler både det tradisjonelle og det moderne.
Men det er ingen grunn til å bare lytte til ham når han spiller med mer kjente utøvere. Han står mer enn støtt nok på egne ben, noe «Arclight» er et strålende bevis på.
På «Arclight» samarbeider han med trommeslageren Kenny Wollesen og bassisten Scott Colley, i 11 låter som spenner fra bebop, via næsten Hawaii-musikk og ballader til det moderne, litt Bill Frisell-aktige. Og Bill Frisell er en god sammenligning for Lage. Hans spill ligger godt innenfor det vi forventer å høre hos Frisell, når han kommer med ny plate, men som ikke alltid innfrir.
«Arclight» er kanskje blitt Lages fineste plate til nå. Han har full kontroll på hva som foregår innad i trioen, og med Wollesen og Colley som samarbeidspartnere, så må det bli bra.
Alle låtene er skrevet av Lage, med unntak av andresporet, «Persian Rag» som er gjort av Gus Khan og Charles Daniels, og som oser av palmer og sommer på en strand på Syden. I tillegg har Spike Huhges gjort «Nocturne», Sammy Fain har gjort «I’ll Be Seeing You» og W.C. Handy har gjort «Harlem Blues».
Og hele veien glir dette vakkert og ytterst sommerlig av gårde. Trommeslageren Kenny Wollesen og bassisten Scott Colley gjør akkurat det de skal for at Lages ideer om platen kommer til sin rett, og alt virker svært enkelt og fint.
«Arclight» er blitt en nydelig plate som bare blir bedre og bedre etter hvert som den spilles, men allerede ved første gjennomspilling låter dette flott.
Jan Granlie
Lulian Lage (g), Scotty Colley (b), Kenny Wollesen (dr)