Den unge pianisten Kaja Draksler møtte vi første gang i hennes Acropolis Quintet under 12 Points-festivalen for et par, tre år siden.
Siden den gang har hun gjort ferdig sin utdanning i Amsterdam, og figurerer stadig oftere og oftere på festival- og klubbscenene rundt om i Europa.
Nå er hun ute med sin første solo-innspilling, og som så mange andre interessante, europeiske innspillinger, kommer den på det Portugisiske selskapet Clean Feed.
Draksler befinner seg musikalsk i det moderne akustiske pianolandskapet, mer mot det europeiske lydbildet enn det amerikanske, men samtidig kan man gjenkjenne flere av Keith Jarretts fraseringer i musikken. Samtidig kan man også høre at hun har sin hjemlige, slaviske tradisjon i fingrene, samtidig som flere av jazzhistoriens legendariske pianister også dukker opp innimellom.
Hun kommer opprinnelig fra Slovakia, noe hun viser ved å fremføre den fine folkemelodien «Vsi so venci vejli» som andrelåt. Bortsett fra den står hun selv ansvarlig for alle komposisjonene.
Musikken er neddempet og vakker fra start til mål, og for den som har spilt i stykker Jarretts «Köln Concert» og gjerne vil gå litt videre, så vil Kaja Drakslers nye plate passe perfekt. Men plata er ikke bare en melankolsk og balladepreget plate. Innimellom «flesker» hun til solid, og vekker opp den som av en eller annen grunn har sovna under avspillingen.
Platen er innspilt under Ljublijana Jazz Festival i sommer, og er et godt bevis på at dette er en festival det bør være en god tanke å besøke. Ei nydelig og vakker plate fra en av Europas mest interessante, unge pianister.
Jan Granlie
Kaja Draksler (p)