Mange vil kanskje tenke at å sette sammen en klarinettist og en trommeslager å putte dem i et platestudio, ville være det reneste tapsprosjekt. Men det burde ikke være tilfelle med den duoen vi møter her.
Kasper Tom har de senere årene markert seg som en av Fyns mest interessante trommeslagere, blant annet gjennom prosjekter som Fusk, Kasper Tom 5, Walsdorff/Melbye/Tom og duosamarbeid med pianisten Jacob Anderskov. Han kommer opprinnelig fra den sjarmerende byen Svendborg helt syd på øya. I perioden 2007-2010 bodde han i Berlin, og det var der han traff klarinettisten Rudi Mahall, som vi best kjenner fra Alexandre Von Schlippenbach mange prosjekter, blant annet Monk’s Casino, som fremførte alle Thelonious Monks låter i løpet av en maratonkonsert.
Sammen har de laget en fin og enkel plate, med ni fine improvisasjoner som viser to musikere som forstår hverandre og som passer godt sammen. De har gjort alle de ni låtene i fellesskap, og selv om slike konstellasjoner krever at musikerne kjuenner hverandre nesten som brødre, synes jeg det fungerer svært godt her.
Mahall er, naturlig nok, den ledende solisten og melodiføreren, og hans bassklarinettspill er gjennomgående strålende. Hadde Eric Dolphy vært aktiv musiker i dag, så tror jeg det er slik han ville spilt.
Av og til synes jeg Tom blir en smule anonym i det hele, og jeg kunne gjerne ønsket at han «klinte litt mer til» innimellom.
Men det er ikke store innvendingen. De to har laget en fin og intim plate, som skal spilles ofte utover sommeren og høsten.
Jan Granlie
Rudi Mahall (div. cl), Kasper Tom (dr)