Katarsis4 er en saksofonkvartett fra Litauen som består av Arminas Bižys (as, bs), Kazimieras Jušinskas (ss, as), Algirdas Janonis (as, hornpipe, elec) og Danielius Pancerovas (bs, as). Musikken deres beveger seg mellom strukturell fri improvisasjon, og mer akademisk jazz kombinert medfølelser fra den litauiske folkemusikken. Saksofonkvartetten presenterer kreativt selve instrumentet – utvider bruken av saksofon ved uvanlige metoder. Kvartetten bruker ikke hele tiden instrumentene slik vi er vant til å høre dem, men de bruker spesielle teknikker for å hente ut nye lyder i hornene, samtidig som de også bruker gjenstander som vanligvis ikke benyttes i musikk, til å få fram sitt «budskap».
Vi får ikke mindre enn 15 fritt improviserte «strekk» på denne innspillingen, men egentlig så går mange av improvisasjonene mer eller mindre i hverandre, slik at de slipper «å starte på nytt» hele 15 ganger, men forfølger ofte ideene fra forrige låt over i neste.
Musikken er fri som fuglen, og variasjonen er stor, fra sart og sint altsaksofonspill, som tenderer til folkemusikk med den typiske baltiske melankolien som ledetråd, til det totalt frie og nesten vanvittige.
Det er ikke så ofte vi får muligheten til å høre musikk fra Litauen, selv om vi fra tid til annen mottar en rekke innspillinger fra NoBusiness, som holder til i hovedstaden Vilnius (som også har en svært oppegående jazzfestival). Personlig kjenner jeg vel kun til saksofonisten Liudas Mockunas som kommer derfra, mest fordi han har et tett forhold til sine gamle studiekamerater fra Rytmisk Musikkonservatorium i København, så det er godt å få utvidet kunnskapen om Litauen med denne fine saksofonkvartetten.
Musikken er spennende og utfordrende, samtidig som de, innimellom det ultrafrie, tar det hele ned og presenterer sart og vakker kvartettjazz, som ligger et godt stykke fra de andre saksofonkvartettene man har hørt opp gjennom årene, så som World Saxophone Quartet og det norske Lille Frøen Saksofonkvartett. Og i forhold til disse to bandene, beveger Katarsis4 seg mye lenger ut på det fritt eksperimenterende området.
Dette er en «idrett» som krever solide doser «teamwork». Og jeg synes, etter å ha lyttet på platen noen ganger, at kommunikasjonen fungerer fint i de 15 relativt korte «strekkene» vi får oppleve. Alle fire musikerne kommer opp med gode ideer som de andre henger seg på, og vi får en helhet mover «produktet» som fascinerer.
Jan Granlie
Arminas Bižys (as, bs), Kazimieras Jušinskas (ss, as), Algirdas Janonis (as, hornpipe, elec), Danielius Pancerovas (bs, as)