Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

KJETIL HUSEBØ /ARVE HENRIKSEN / EIVIND AARSET

«Emerging Nattatives»
OPTICAL SUBSTANCE, OSP 009

Emerging Narratives deepens the sonic bond between Norwegian synth and electronics player-sound artist Kjetil Husebø, trumpeter Arve Henriksen and guitarist Eivind Aarset, established already on Husebø’s previous album Years of Ambiguity (NXN Recordings, 2023). The new album was recorded remotely between April 2022 and November 2023 – Husebø composed recorded and mixed his parts at Grandis Studios in Oslo, Henriksen co-composed these parts and recorded at Mölnlycke in southern Sweden and Aarset did the same at Nesodden near Oslo (except the Tangerine Dream-tinged «Nohtronica» duo of Husebø and Henriksen that dates to May 2021, of the sessions of Sequential Stream, Smalltown Supersound, 2022). The enigmatic cover artwork was made by Lucas Dietrich.

These carefully layered narratives offer a suggestive yet elusive sonic journey through different, contrasting moods, with strong cinematic elements of both light and darkness. Despite the physical distance between Husebø, Henriksen and Aarset, their distinct working methods and the long process of creating Emerging Narratives, this unique collaboration sounds more cohesive, deeper and organic.

The atmosphere – literally – of Emerging Narratives is meditative and reserved, as if Husebø, Henriksen and Aarset letting their subtle musical stories-narratives emerge and flow in their own time and explore their distinct sonic environments. The melodic fragments seduce the listener to dive into these abstract, mysterious soundscapes. Then, the listener may surrender to the sonic alchemy of these gifted musicians who suggest an arresting synthesis of jazz, drone, folk music, ambient and contemporary music, or as one of the pieces is titled «Tradition Reimagined».

 Eyal Hareuveni

……….

Pianisten Kjetil Husebø kommer opprinnelig bra Bergen, men har vært bosatt i Oslo siden 1998. Han er produsent, komponist og pianist, som også trakterer synthesizere, sampling og elektronikk.

Han har spilt og samarbeidet med en rekke musikere som blant annet Arve Henriksen og Bendik Hofseth, for å nevne ett par. Han sto også bak festivalen Tape to Zero i perioden 2011 – 2016 på Victoria/Nasjonal Jazzscene. Han har tidligere operert under artistnavn som Optical Substance og Skyggespill, eller med prosjektet Piano Transformed hvor han kombinerer flygel og live-sampling/elektronikk.

På hans nyeste utgivelse Emerging Nattatives, opererer han selv fra sitt studio i Oslo, mens medmusikantene, gitaristen Eivind Aarset er med fra sitt hjemmestudio på Nesodden, og trompeteren med mye mer, Arve Henriksen har gjort sine opptak hjemme i Mölnlycke utenfor Göteborg.

På det nye albumet tar de lytterne med på en reise gjennom ulike musikalske stemninger, fra minimalistiske øyeblikk til mer komplekse uttrykk. Husebø tar opp tråden fra sitt forrige album Years of Ambiguity (2023) og samarbeidet med Arve Henriksen og Eivind Aarset. På tross av den geografiske avstanden mellom musikerne er albumet blitt til i et enda tettere samarbeid enn forrige gang.

I presseskrivet sier man blant annet følgende: «Sammen med sine samarbeidspartnere skaper han musikk som er både filmatisk og kontrastfylt, med innslag av både lys og mørke. Emerging Narratives utforsker et bredt spekter av musikalske ideer, fra minimalistiske og meditative øyeblikk til komplekse og utfordrende lydmiljøer. Musikken utforsker det soniske og abstrakte samtidig som den inneholder melodiske elementer, og uttrykket beveger seg i skjæringspunktet mellom jazz, ambient, drone, folkemusikk og samtidsmusikk».

For dden som har sjekket ut hans seneste plateutgivelser, og som har sans for det Henriksen og Aarset gjør hver for seg, er dette en plate som føyer seg godt inn i den «tradisjeonen». Det kan virke som om Husebø har laget grunnlaget, sendt det over til Aarset og Henriksen med kommentarer og ønsker, så har de lagt på sine bidrag før de har sendt det i retur. Så har Husebø mikset dette sammen til et helhetlig verk.

Dette er overhodet ingen ny oppfinnelse innenfor musikkbransjen. Allerede på Miles Davis sin klassiker Bitches Brew ble «klipp og lim» teknikken brukt i studio. Husebøs grunnleggende spill på piano og andre keyboards, er grunnlaget for Aarseths lange, deilige linjer på gitaren, som bygger opp om det elektroniske grunnlaget, slik vi ofte hører han i en rekke prosjekter hvor han selv ikke er «hovedpersonen». Og over ligger Henriksen med sin trompet, franskhorn, tenorhorn, klarinett og fløyte, pluss at han bidrar med sampling.

Jeg synes det er overbevisende at de tre kan lage musikk som er så lyrisk og fin, uten at de snakker sammen mellom låtene eller at idéutvekslingen ikke foregår «face to face». Men i vår teknologiske verden er alt mulig. Og har man innspillingsforhold som holder i heimen, kan man gjøre plateinnspillinger med musikere overalt på kloden.

Musikken vi får servert her, er som et lydspor til, for eksempel, en naturfilm fra Vestlandskysten. Men det er ikke «nedpå» hele vegen. For eksempel i fjerdesporet, «Nohtronica», som er en mer «rytmisk» sak, får Henriksen lov til å utfolde seg på en fin måte. Men stort sett er dette neddempet og fint.

Mens jeg skriver denne anmeldelsen, så er det et naturprogram på fjernsynet, som jeg har stående på uten lyd. Programmet dreier seg om livet under vannet ett eller annet sted på norskekysten. Og platen til Husebø er det perfekte lydsporet, så kommentarene er overflødige.

De tre fungerer perfekt sammen i de åtte sporene. Husebø legger fine grunnlag, særlig for Henriksen, og med Aarset svevende over eller under det hele med stoisk ro. En fin plate som skaper en behagelig stemning i heimen.

Jan Granlie

Kjetil Husebø (piano, samples, live sampling, FX, electronics, programming, sound design, edits), Eivind Aarset (guitars, samples, FX), Arve Henriksen (trumpet, french horn, tenor horn, clarinet, flute, samples)