Trioen med den opprinnelig tyske klarinettisten Tobias Klein, den nederlandske pianisten Maria Warelis og den amerikanske trommeslageren Frank Rosaly har spilt sammen, som trio, siden 2020. Helt fra start har det vært en helt særegen kjemi mellom de tre, og musikken de skaper sammen er intens, samtidig som den er avstressende og veldig personlig
Tobias Klein kommer opprinnelig fra Tyskland, men har vært bosatt i Amsterdam siden tidlig på 1990-tallet. Han er kunstnerisk leder for det Amsterdam-baserte ensemblet Spinifex, og spiller jevnlig med kvartetten Dalgoo (med Meinrad Kneer, Lothar Ohlmeier og Christian Marien) i duo med klarinettist Oguz Büyükberber og i den trioen vi får hære han med her. Han har også jobbet med blant andre Chris Speed, Benoït Delbecq, John Dikeman, Steffen Schorn, Jeb Bishop, Jasper Stadhouders og Ches Smith, og han har vært å høre blant annet på festivaler som Moers Festival, AMR (Geneve), Jazz no Parque (Porto), Istanbul Jazz Festival, North Sea Jazz (Rotterdam), Belgrade Jazz Fest, Grenoble Jazz Festival, SKIF (St. Petersburg), Ankara Jazz Festival, Vilnius Jazz, Mediawave (Ungarn) og turneer over hele Europa, Tyrkia, Russland og India.
Marta Warelis er en pianist med en sterk hang til improvisasjon og eksperimentering i alle sjangre. Hun sikter kontinuerlig etter umiddelbar komponering på grunnlag av nye lyder og påvirkninger. Arbeidet hennes henter inspirasjon fra musikk fra hele verden, inkludert cumbia, angolansk dansemusikk, samt jazz, vestlig klassisk musikk og de forskjellige skolene for fri improvisasjon. Hun er født og oppvokst i Polen hvor hun ble uteksaminert med utmerkelser fra WSJiMR i Wroclaw, før hun flyttet til Groningen i 2010 for å gå på Prins Claus Conservatory. I 2014 fant hun sin plass i Amsterdam, og ble raskt et aktivt medlem av den lokale improvisatorscenen. Hun har ofte vært å høre i Bimhuis, hvor hun i 2017 fikk en Carte Blanche som anerkjennelse for sitt store talent. Hun spiller jevnlig med en rekke kreative musikere, inkludert Michael Moore, Ab Baars, Mike Reed, Andy Moor, Joost Buis, danserne Lily Kiara og Michael Shumacher, samt med grupper som Hupata!, Omawi, Future Neighbor, Polyband, Edge Ensemble, Strings5, Xavier Pamplona, Warelis/Rosaly/Lumley/Dikeman og Bazooka.
Frank Rosaly (Francisco Javier Rosaly Amoros) ble født i Phoenix, Arizona. Han ble uteksaminert fra Thunderbird High School i Phoenix, Arizona i 1992. Deretter gikk han på Northern Arizona University (NAU) i Flagstaff, Arizona, hvor han tok en bachelorgrad i slagverk. Rosaly flyttet til Los Angeles for en tid før hun returnerte til NAU fra 1999 til 2000. På den tiden spilte han mye med komponist/bassist Joel DiBartolo i Raging Jazz Project som også inkluderte fremtidige Big Gigantic-grunnlegger Dominic Lalli. Han studerte med Billy Higgins fra 1998 til 1999, før han flyttet til Chicago i 2001, I tillegg til å spille på jazzklubber og spille inn plater på den lokale scenen og med lokale band, produserte han også soloprosjektet Milkwork: A Study in Integration of Electronically Manipulated Percussion Instruments. Han driver også sitt eget uavhengige plateselskap kalt Molk Records. I 2016 flyttet han til Amsterdam, men har fortsatt å jobbe med artister og grupper i Chicago, New York og andre deler av Europa med en rekke ad hoc-band og mer langvarige prosjekter, som for eksempel Ingebrigt Håker-Flatens band Youung Mothers.
På denne trioplaten får vi fire improviserte «strekk» som de har innspilt i Splendor i Amsterdam den 6, mars 2022.
Det er utvilsomt tre spennende og ytterst kreative musikere vi får møte på denne platen. Og så lenge Klein spiller mye bass- og komntrabassklarinett, så skal det mye til før denne anmelderen ikke liker det han hører. Dette er utvilsomt noen av mine favorittinstrumenter, og Tobias Klein er en av de mest spennende utøvere på disse instrumentene 3i Europa i dag. Marta Warelis er en pianist som jobber like godt inne i pianoet som ved å benytte seg av tangentene. Og med et lett og ledig trommespill fra Rosaly, blir dette en deilig, musikalsk utfordring.
Her, som i mange andre tilfeller med slik frittgående musikk, er det kommunikasjonen mellom mjusiker e som gjør musikkopplevelsen til noe særpreget. Og her synes jeg de tre virkelig har funnet hverandre. Jeg har hørt alle tre i forskjellige konstellasjoner tidligere, og jeg har overvært flere utmerkede konserter medbåde Klein og Warelis på de mer frittgående klubbene i København de senere årene, og Rosaly har jeg alltid hatt stor sans for sammen med Young Mothers.
Musikken på denne utgivelsen er ettertenksom, lyrisk og neddempet, og lukker man øynene mens man lytter, dukker det opp flere spennende historier bak øyeeplene. Innimellom, i de streiteste «strekkene» serverer de kammerjazz slik kammerjazz skal spilles i dag, og hele veien er dette ytterst kreativ og spennende musikk fra tre musikere som plasserer seg blant de mest spennende på den nederlandske og europeiske jazzscenen.
(En anmeldelse av denne kommer også 27. juli, sammen med en utgivelse av Warelis sammen med Andy Moor)
Jan Granlie
Tobias Klein (bass clarinet, contrabass clarinet), Marta Warelis (piano), Frank Rosaly (drums, percussion)