Den portugisiske trioen Lama, har vi skrevet om tidligere her på salt peanuts. Det samme har vi med gjesten på denne innspillingen, klarinettisten Joachim Badenhorst. Men jeg har en formening om at dette er første gang de fire spiller sammen som gruppe.
Trioen Lama har tidligere samarbeidet med den amerikanske saksofonisten Chris Speed på innspillingen «Lamaçal» på Clean Feed-selskapet, og trioen gjorde innspillingen «Oneiros» på selskapet i 2011.
Å få med Badenhorst i denne sammenhengen virker som en solid vitamininnsprøyting i trioen. Trompeteren Susana Santos Silva, som vi bl.a har hørt med den svenske bassisten Torbjörn Zetterberg i en uforskammet fin duoinnspilling, har vokst seg stor og sterk etter at jeg hørte henne første gang med denne trioen på 12 Points-festivalen for noen år siden. Hennes spill er eksperimentelt og hun tar mange flere sjanser nå enn den gang, og hele tiden lander hun på rett side.
Bassisten Gonçalo Almeida kommer fra Lisboa, og er en mye benyttet bassist innenfor den moderne, portugisiske jazzscenen. Han er en ytterst habil musiker, som jeg på mange måter styrer skuta på denne innspillingen. Han har en flott tone i bassen, og hans ideer er interessante. Trommeslageren Greg Smith kommer opprinnelig fra Montreal i Canada, og studerte først klassisk trommespill før han droppet ut, og ble tatt av jazzen. Han har tidligere innspilt med Davis Binney i bandet Life On Mars, før han flyttet til Nederland og begynte å komponere musikk for ballett og film. I Nederland er han en musikalsk kameleon, som spiller i alle musikksjangere. På denne innspillingen er han kanskje den som gjør seg minst bemerket, men uten han hadde dert vært en helt annen plate. Han er med på å fargelegge det fine samspillet mellom Badenhorst og Santos Silva, og innimellom viser han seg fram med klare spark til de andre musikerne, bl.a. på «fjerdesporet «Crime & Punishment».
Susana Santos Silva kommer fra Porto, og gjør seg stadig mer og mer bemerket på den europeiske jazzscenen sammen med folk som Torbjörn Zetterberg, pianisten Kaja Dracksler og den belgiske trioen De Beren Gieren, som hun traff på 12 Points.
Hennes trompetspill her er mer ensemblerettet enn på de tidligere platene jeg har hørt med henne. Hun har utviklet en fin tone i hornet, og hun spiller soloer med fine ideer og med stor overbevisning.
Joachim Badenhorst kommer fra Antwerpen, og jobber mye solo, men kan også høres i samarbeid med bl.a. John Butcher og Paul Lytton og hans eget prosjekt Carate Urio Orchestra.
Sammen er dette, etter min mening blitt en svært interessant konstellasjon. Vi får åtte låter, alle, med unntak av femtesporet «Murakami» skrevet av trommeslageren Greg Smith, ført i pennen av bassisten Gonçalo Almeida. Musikken er gjennomgående lyrisk og det meste foregår i mid-tempo Vi får fine improvisasjoner, og møter fire svært interessante, europeiske musikere som man bare må legge merke til.
Jan Granlie
Joachim Badenhorst (cl, bcl), Susana Santos Silva (tp, flh), Gonçalo Almeida (b, eff, loops), Greg Smith (dr, elec)