Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

LANA TRIO

«Live in Japan»
VA FANGOOL VAFCD12

Det norske impromiljøet har de senere årene gjort seg sterkt bemerket også utenfor sine egne hjemmebaner på små kaféer og klubber i Norge.

En av musikerne som har gjort det godt i utlandet er trombonisten Henrik Munkeby Nørstebø, som har turnert mye solo, eller sammen med noen av sine prosjekter med bl.a. As deafness increases, Virv (med Tobias Delius), Dan Peter Sundland ensemble, Strid/deHeney/Nørstebø og mange andre.

Sammen med dede relativt unge musikerne Kjetil Nerve (p) og Andreas Wildhagen (dr), turnerte de i Japan tidlig i 2014. Etter å ha tilbragt to uker i Japan, kom trioen tilbake til Norge med nye inntrykk av landet langt borte fra komfortable Norge. De hadde tapet flere av konsertene, og valgte til slutt ut konserten i Jazzspot Candy i Chiba utenfor Tokyo til sitt livealbum.

Musikken de tre framfører er akustisk frijazz, hvor mye er basert på Nørstebøs trombonespill. Jerve og Wildhagen støtter opp og viderefører Nørstebøs fine og tekniske trombonespill, og som eldgammel trombonist, imponerer han meg stort med sin teknikk og oversikt.

Kjetil Jerve er en av de mange nye, unge pianistene i den norske improfloraen. Han er en musiker som kan spille i en rekke forskjellige sammenhenger, fra Baker Hansens hyllest til Chet Baker, via Bendik Baksaas hip hop og disco og duo med trompeteren Kristoffer Eikrem til friere ting som Lana Trio.

Andreas Wildhagen kjenner mange fra Pall Nilssen-Loves Large Unit og Mopti.

Alle tre er musikere som nå er med på å fargelegge det norske jazzmiljøet med nye og interessante impulser.

På «Live in Japan» får vi tre fritt improviserte strekk. Selvsagt er dette musikk som alltid gjør seg best i en konsertsammenheng, men når man velger å gjøre musikken tilgjengelig via et livealbum, blir avstanden mellom musikere og publikum så kort som overhode mulig.

Lyden er hele veien gjennom utmerket. Jerves pianolyd er kanskje litt «tørr», men man hører hvert anslag, så da er alt ok.

Tre låter som utvikler seg og vokser etter hvert som man gir musikken plass.

En svært interessant innspilling, og en strålende oppfølger etter debutalbumet, som viser tre strålende, unge, norske musikere på vei!

Jan Granlie

Andreas Wildhagen (dr), Kjetil Jerve (p), Henrik Munkeby Nørstebø (tb)

Skriv et svar