Dette er det andre samarbeidet mellom ACT Music og Château Palmer, innspilt i en trepanelsalong i et bortgjemt hjørne av vinregionen i Bordeaux. Her har den svenske bassisten Lars Danielsson invitert med sin mangeårige samarbeidspartner John Parricelli og den finske trompetisten Verneri Pohjola for å spille inn dette albumet.
Med en lett lyd og god akustikk, var denne oasen av ro langs Route des Châteaux ikke bare det ideelle stedet for noen dager med gode viner og fine dager i overgangen mellom mai og juni 2024.
Etter den første innspillingen fra slottet, en duettinnspilling med pianistene Michael Wollny og Joachim Kühn, var det nok mange musikere i stallen til ACT som meldte sin interesse for å tilbringe noen musikalske, deilige dager på Château Palmer. Og den første som slapp til var den dyktige, svenske bassisten Lars Danielsson, som vi kjenner fra en rekke utmerkede innspillinger med blant andre Dave Liebman, Bobo Stenson, Jon Christensen, Lars Jansson, Alex Acuña, Jack DeJohnette, John Scofiels, John Abercrombie, Bugge Wesseltoft, Nils Petter Molvær og en rekke andre.
Den finske trompeteren Verneri Pohjola har siden han slo ut i full blomst på begynnelsen av dette århundre med en rekke finske og internasjonale samarbeidsprosjekter, blant annet med Ilmilieki Quartet, Adam Baldych, Juhani Aaltonen, Black Motor, Mika Kallio og flere tidligere utgivelser på ACT-selskapet.
John Parricelli er en britisk gitarist som hovedsakelig har jobbet i hjemlandet. Han begynte sin karriere som gitarist i 1982, og var en av grunnleggerne av det britiske storbandet Loose Tubes, som han spilte inn tre album med. Han har jobbet med Annie Whitehead, Kenny Wheeler, Norma Winstone, Lee Konitz, Paul Motian, Chris Laurence, Peter Erskine, Vince Mendoza, Julian Argüelles, Iain Ballamy, Mark Lockheart, Andy Sheppard, Gerard Presencer og Stacey Kent og Lars Danielsson, for å nevne noen.12 komposisjoner
Vi får først fire komposisjoner av Danielsson; «Le Calme au Château», «Cattusella», «Morgonpsalm» og «Playing with the Groove», før vi får Philippe Sardes «La Chanson d’Hélène», og Danielssons «L’Époque», Ron Sexsmiths «Gold in Them Hills», den kollektive «Improvisado», Duke Ellingtons «Mood Indigo» og Danielssons «Étyde Bleue», før de avrunder med Parricellis «Lacour» og Pohjolas «Ped d’Amour».
Og det er en behagelig trio vi får høre. Melodiføreren er, i første rekke, Pohjola, som utvikler sin trompetstemme nærmere og nærmere slik Arve Henriksen foretrekker å spille. Men med en mer «streit» tone (man vet jo aldri hva Henriksen finner på), og sammen med, særlig, Danielsson passer denne lyriske tonen perfekt. Av og til synes jeg kanskje Parricelli har en tone i gitaren som skiller seg litt ut fra de to andre, men han beviser at han også er en lyriker på den akustiske gitaren. Og hele vegen fungerer de tre godt sammen.
Det eneste jeg stusser litt over, er at de gjør Ellington, Barney Bigard og Irving Mills sin «Mood Indigo». Først og fremst er det Danielssons komposisjoner jeg synes best om, og selv om de gjør Ron Sexsmiths «Gold in Them Hills», så fungerer også den fint inn i helheten. Og det er kun i Danielssons «Playing with the Groove» at de virkelig slipper seg løs.
Dette er tre utmerkede musikere som låter godt sammen, og selv om gitaren av og til skiller seg ut som et lite «uromoment», så er ikke det nok til at denne utgivelsen ikke går fint inn i den behagelige og avstressende delen av jazzen. Og en utmerket plate å lytte til mens man knasker på julens rester og forbereder seg for et nytt år. Skal tro om det ikke ligger en god og mørk rød bordeux og venter, og som bør åpnes under avspillingen av denne platen.
Jan Granlie
Lars Danielsson (double bass, cello), Verneri Pohjola (trumpet), John Parricelli (guitar)