Hvis du skal ha en samleboks med en baritonesaksofonist i spissen, så skal du velge denne! På denne mektige boksen på fire CDer, har man samlet alt det beste fra den svenske saksofonistens platekarriere.
Det starter, selvsagt, med Gullins egen «Fedja» i en strålende versjon med mellomstort ensemble fra 23. april 1956. Og derfra og ut, til avslutningen, Gullins «Our Knob (aka The Knob)» fra Stockholm , 2. september 1960, får vi en perlerad av strålende svensk jazz fra «gullalderen. I boksen får ut utdrag fra 25 av Gullins innspillinger, og det er ikke ett svakt spor å finne. Vi får han i oktett & septett fra 23. april 1956, kvartett fra dagen etter, kvintett dagen etter det igjen og sammen med Gösta Theselius and His Orchestra, samme dag som kvintetten på CD1. Låter av Gullin («Fedja», «Ma» og «Perntz») samt mer eller mindre kjente standarder, som «Summertime», «All of Me», «Jeepers Creepers» osv. På disse skjæringene legger vi spesielt merke til det fine pianospillet til Rune Öfwermann. På CD2 får vi mer av samme slaget. Gullins sekstett, oktett, kvintett og kvartett, samt to låter med Gullin-Billberg Quintet (tenorsaksofonisten Rolf Billberg) og to med Lars Gullin-Åke Persson Quintet (Åke Persson – trombone). Her er det utdrag fra seks av Gullins tidligere innspillinger fra 26. september 1956, 31. mai 1956, september 1956, januar 1957 og som bonusspor får vi standarden «Lover Come Back To Me» i et konsertopptak fra Bollmora, våren 1956. På CD3 får vi servert låter fra mars, 1957, januar 1958, mars 1958 og april 1958. Og vi tenker at Gullin opererte med så mange forskjellige orkestre, men at alt låter like fint. Den siste CDen er fra 1959 og 1960, og starter med et par duetter med altsaksofonisten Rolf Billberg («My Old Flame» og «Sweet and Lovely»), før han varter opp med oktett, kvartett, oktett igjen før det hele rundes av med tre låter med Lars Gullin-Putte Wickman Septet i Gullins egne låter «Stockholm Street» og «Our Knob (aka The Knob)». Denne boksen er svensk jazzhistorie av aller beste merke. For den som er interessert i å vite hvordan Gullin låt sammen med bl.a. Jan Allan, Harry Bäcklund, Lars Bagge, Rolf Billberg, Nils-Bertil «Bert» Dahlander, Arne Domnérus, Rune Gustafsson, Carl-Henrik Norin, Rune Öfwermann, Åke Persson, Georg Riedel, Gösta Theselius, Bengt Arne Wallin og Putte Wickmann, så er det ingen vei utenom denne samleboksen. Alle musikerne gjør strålende innsatser, og det er lett å høre på disse opptakene fra 1956-1960, at svenskene lå langt foran de andre nordiske landa når det gjaldt jazz på denne tiden, takker være bl.a. Lars Gullin. For den som vil gjøre et dypdykk i den svenske jazzhistorien, er dette en gullgruve å gå inn i. Her får du låter skrevet av en av Sveriges beste jazzkomponister og baritonsaksofonister i en haug med strjernekombinasjoner, hvor man også er innom en del flotte standardlåter. Burde vært gitt på blå resept!Jan Granlie