Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

LINA NYBERG

«Lost in the Stars»
HOOB RECORDS, HOOBCD119

Swedish jazz vocalist-songwriter-composer-educator Lina Nyberg returns on her 24th album, Lost In the Stars, to the seminal work of German-born composer Kurt Weill (1900-1950). She enjoys in this tribute the company of an all-star band featuring pianist Daniel Karlsson (who collaborated before with Nyberg in The Night and the Day, Prophone, 2021), bassist Mauritz Agnas, and drummer Peter Danemo (of Nyberg Band), with guests Norwegian trumpeter Hildegunn Øiseth and partner-sax player Fredrik Ljungkvist on saxophones.

Nyberg, who covered before Weill’s «September Song» (Close, Prophone, 2002)  says: «Weill lived and created his music in a time that, in some sometimes frightening ways, resembles our own. I am inspired by how he combines his background in classical music with cabaret, jazz, and musicals, but also by his deeply humanistic, humorous, and loving approach to life and art in a changing world. It gives hope in the midst of it all. All of my compositions on this album have been inspired by a Weill song».

Nyberg’s interpretation of Weill’s songs corresponds with the iconic interpretation of vocalists Lotte Lenya (who was married to Weill), Ella Fitzgerald, Radka Toneff (who covered the song «Lost in the Stars» in Fairytales, Odin, 1982) and Marianne Faithfull (who covered «Ballad of the Soldier’s Wife» in Hal Willner’s Weill tribute Lost in the Stars, A&M, 1985 and did a DVD tribute, Marianne Faithfull Sings Kurt Weill, Image Entertainment, 2001) and soprano Cathy Berberian. Nyberg experiments with Weill’s songs in a thoughtful, touching and always elegant manner, making them her own jazz songs, with her expressive vocal qualities and wisdom, as she embraces Weill’s hopeful, human vision.

Nyberg offers fresh and commanding interpretations of such iconic songs like «Pirate Jenny» and «Mack The Knife» (both from The Threepenny Opera with lyrics by Bertolt Brecht, the latter linked to Nyberg’s «The President»), or «Bilbao Song» and «Surabaya Johnny» (again, with lyrics of Brecht, both songs from the musical comedy Happy End), with great solos of Øiseth and Ljungkvist. Nyberg relives the stories of the protagonists in these songs in a poetic, theatrical manner, reminding us of the evocative power of such great songs. «Lonely House» (from the opera Street Scene with lyrics by Langston Hughes) sounds like a modern-day jazz song. Nyberg’s heartfelt cover of the title song (from the Broadway musical) is about reclaiming faith, after a sobering realization about God’s promises. The album ends with the intimate and seductive «Speak Low» (with lyrics by Ogdan Nash),  with Nyberg singing and playing the acoustic guitar, stressing that «Love is pure gold and time a thief». A beautiful, masterful lesson and homage.

Eyal Hareuveni  

……….

Lina Nyberg er en av Sveriges mest kreative og innovative jazzsangere og samtidskomponister. I mer enn 20 år har hun holdt sin vokaljazz gående, hovedsakelig i Skandinavia, men også i andre deler av verden.

Hun ble født i Stockholm i 1970 og vokste opp i et kunstnerisk hjem, hvor begge foreldrene er kunstnere/illustratører. Etter å ha tatt eksamen fra Musikhögskolan i Stockholm i 1993 ga hun ut sin første CD Close (Prophone records), en duo-innspilling med pianisten Esbjörn Svensson. Som soloartist har hun gitt ut godt over 20 album. Hun har mottatt priser som Lars Gullin-prisen, Swedish Royal Academy of Music Jazz-pris, men også en svensk Grammy og Gyllene Skivan. Som komponist har hun skrevet på bestilling fra storband, strykekvartetter andre kammersettinger og symfoniorkestre. Et av hennes mest betydningsfulle verk er albumtrilogien for storband – Sirenades 2014, for strykekvartett – Aerials 2016 og for symfoniorkester – Terrestrial 2017. Trilogien bekreftet henne som en spennende komponist.

På hennes nyeste utgivelse Lost In The Stars, får vi en fin samling komposisjoner av Kurt Weill pluss tre komposisjoner av Nyberg. Og med seg i bandet har hun pianisten Daniel Karlsson, bassisten Mauritz Agnas, trommeslageren Peter Danemo, trompeteren Hildegunn Øiseth, som også spiller bukkehorn og «gemalen» og saksofonisten Fredrik Ljungkvist.

Og de starter med Weill og Blitzsteins «Pirate Jenny», før vi får henne segen «The President» koblet sammen med Weill og Blitzsteins «Mack The Knife», hennes egen «Love in the Air», Weill og Hughes «Lonely House», Weill og Brechts «Bilbao Song», Weill og Berberians «Surabaya Johnny», Nybergs «Mandarine Moon» og Weill og Andersons «Lost in the Stars», før de avslutter med Weill og Nash sin «Speak Low».

Og det vi legger mest merke til på utgivelsen er hvor godt Lina Nybergs stemme går til de mange komposisjonene av Kurt Weill. Hun har en relativt dyp stemme som passer perfekt inn i de nesten cabaret-lignende låtene til Weill. Og i hennes egne låter, som befinner seg i et mye mer rendyrket jazzlandskap, låter det også strålende, selv om de her beveger seg i en litt annen del av jazzen, gjerne i det moderne, akustiske landskapet. Og i hennes egen «The President» som vi får sammen med kanskje Weills mest kjente låt, «Mack the Knife», er vokalen kreativ og spennende, både fordi stemmen er stålsikker, men også fordi hun gjør mye personlig ut av Weills komposisjon.

Hele veien får vi hennes egne tolkninger av Weill som (nesten) gjør de til hennes egne låter. Og med et utmerket band, hvor vi særlig legger merke til Karlssons utmerkede pianospill, Høgseths fine og klare trompet og Ljungkvists utmerkede saksofonspill. Men alle musikerne gjør en fremragende jobb, og er med på å gjøre disse tolkningene til noen perler.

Jeg tror jeg har hørt alle soloutgivelsene til Lina Nyberg siden debuten. Og personlig mener jeg at denne utgivelsen er den mest kreative hun har gjort til nå. Her synes jeg hun er mer personlig og original i det vokale uttrykket, og samspillet med de andre musikerne er utmerket. Jeg tror sannelig oppholdet den senere tiden som førsteamanuensis ved Grieg-akademiet i Bergen har vært godt for hennes kreativitet.

Jan Granlie

Lina Nyberg (vocals, guitar), Daniel Karlsson (piano, Fender Rhodes), Mauritz Agnas (double bass), Peter Danemo (drums), Hildegunn Øiseth (trumpet, goat horn), Fredrik Ljungkvist (soprano saxophone, tenor saxophone, baritone saxophone)