Den amerikanske cellisten Fred Lonberg-Holm har de senere årene turnert mye med norske musikere, både i “furet værbill” og utenlands. En han har samarbeidet mye med er trommeslageren Ståle Liavik Solberg, som for en del år siden studerte i Stavanger, hvor han traff saksofonisten Frode Gjerstad.
Nå har Gjerstad og Lonberg-Holm satt hverandre stevne i Gjerstads hjemby, og resultatet får vi servert på innspillingen «life on sandpaper».
Man kan sikkert si mye om det norske friimpro-miljøet, noe flere også gjør, men at de er flinke til å dokumentere hva de gjør musikalsk, er sikkert. Jeg tror historien vil takke dem, for hadde man vært like flinke til å dokumentere de musikalske møtene som foregikk på 60-tallet, så ville discoholikerne hatt mye enklere dager.
Frode Gjerstad er Norges ubestridte mester innenfor det fritt improviserte saksofonspillet. Fra han som en slags ensom ulv på 1970-tallet, hvor han sto på sitt, og spilte den musikken som ikke ble akseptert i «det gode selskap», men som han (og noen få andre) mente hadde livets rett.
Hvor mange innspillinger han har vært med på, eller tatt initiativ til opp gjennom årene er umulig å fastsette (Johan Hauknes, her er en jobb til deg!), men at det dreier seg om noen hundre er jeg sikker på.
På «life on sandpaper» fabulerer, samtaler og diskuterer Gjerstad og Lonberg-Holm seg gjennom flere temaer og emner. Og det hele foregår i svært dannede former. Gjerstad benytter seg denne dagen av klarinett og bass-saksofon, to instrumenter som passer som hånd i hanske til celloen. Alle strekkene er kreativt løst, og innspillingen framstår som en fin helhet.
Men dette er musikk som først og fremst skal høres live, men resultatet av dette møtet fungerer også svært godt på plate!
Jan Granlie
Fred Lonberg-Holm (c), Frode Gjerstad (cl, bcl)