Trombonisten Scott Thomson og klarinettisten Lori Freedman spilte først sammen i Toronto i 2006, hvor de umiddelbart identifiserte og delte sine musikalske ideer som i hovedtrekk går ut på dynamikk i tone og klang, lyrisk spill, intern fremdrift og fremoverlenthet i forhold til et åpent, improvisert materiale, ytringsfrihet og lek. Deres umiddelbare forhold førte til at de spilte inn Plumb (2007, Barnyard Records), den første innspillingen til Thomson og et spennende tillegg til Freedmans diskografi. I årene som fulgte, og spesielt etter at Thomsons flyttet til Montreal i 2010, jobbet de ofte i forskjellige grupper, men i 2021 kom de sammen igjen for den oppfølgende duoinnspillingen, Amber.
Lori Freedman er medlem av den internasjonale gruppen av musikere som kaller seg «renessansemusikere». Hennes kunstneriske praksis spenner over «hele» spekteret. Hun er fordypet i både moderne og improviserte musikkstrømmer og kjent internasjonalt for sine provoserende og kreative forestillinger og konserter. Som tolker av skrevet musikk for klarinett har hundrevis av verk blitt dedikert til og/eller urfremført av henne. Hun har gjort innspillinger, turneer og ledet workshops, samtidig som hun har skrevet musikk for samtidsmusikkensembler, så som Arraymusic Ensemble, Ensemble Transmission, Continuum Contemporary Music Ensemble, og mange flere. Soloverkene hennes har blitt spilt internasjonalt (Taiwan, Australia, Øst- og Vest-Europa, Storbritannia og USA), og hun har mottatt invitasjoner fra organisasjoner som Huddersfield Festival (UK), International Society of Contemporary Music, Gaudeamus Festival (Holland) ), À l’Improviste (Radio France) og bemerkelsesverdige arenaer som The Loft (Tyskland), Rai Radio (Italia), Redcat Theatre, Roulette og The Stone (USA).
Scott Thomson er en trombonist og komponist som holder til i Montreal hvis engasjement for fri improvisasjon er grunnlaget for mye av arbeidet hans –– som solist, med Lori Freedman, og med Monicker (med Arthur Bull og Roger Turner), for eksempel.
Han har laget stedsspesifikke verk for mobile musikere og publikum i ukonvensjonelle sammenhenger, inkludert, spesielt, National Gallery of Canada og Art Gallery of Ontario.
Og det er en helt særpreget duo vi får oppleve i de sju «strekkene» på Amber.
Dette er fri improvisasjon fremført av to musikere som står tett på hverandre, og som utfyller hverandre på en spennende måte. Trombonespillet til Thomson er ut av en annen verden. Jeg kan faktisk ikke huske å ha hørt en trombonist med like eminent teknikk og med så mange ideer, som han lar strømme utover duosamarbeidet, og innimellom er spillet så vi nesten ikke tror det er mulig å fremføre det uten dubbing eller lignende. Og Freedman er en dyktig lytter som legger seg tett på trombonespillet, både med Bb-klarinetten og, ikke minst, bassklarinetten. Og sammen har de laget en strålende plate man må konsentrere seg kraftig om for å få med seg alle detaljene i spillet til de to. Hør bare på trombonespillet i tredjesporet «Cadinene». Makaløst!
Dette er blitt en intens duoplate som man skal lytte til i enerom, eller sammen med noen med de samme litt skrudde ideer om hva som er spennende musikk. For dette er ikke musikk for «hvermannsen». Dette er musikk som innbyr til intens konsentrasjon, og tar du deg tid, så vil du oppdage en verden av improvisasjon som overgår det meste.
For mange år siden gjorde Anthony Braxton den ytterst spennende duoplaten Elements Of Surprise på selskapet Moers Music med trombonisten George Lewis, hvor de i tillegg til å gjøre Charlie Parkers «Ornithology», gjorde noen Braxton- og Lewis-komposisjoner, som nesten kan sammenlignes med det vi får servert her. Thomson har mye av Lewis i sitt enormt, tekniske og spennende spill, mens Freedman ligger tett på Braxton i hvordan hun oppfatter og tar tak i musikken.
En ytterst spennende, kreativ og særegen duoinnspilling!
Jan Granlie
Lori Freedman (Bb-cl, bcl), Scott Thomson (tb)