Made To Break er en relativt ny konstellasjon hvor musikere fra begge sidene av Atlanteren møtes for å lage interessant musikk. Og selv om dette er kvartettens fjerde innspilling, var sammensetningen ukjent for meg inntil denne CDen ramlet inn i postkassen.
Vi møter Chicago-saksofonisten Ken Vandermark, trommeslageren Tim Daisy, bassisten Jasper Stadhouders og elektronikeren Christof Kurzmann i tre strekk, hvor Vandermark er lederskikkelsen hele veien.
Hans arbeidsmenge kan sammenlignes med Mats Gustafsson og Paal Nilssen-Love, og med band som Vandermark 5, Peter Brötzmann Chicago Tentet, Resonance Ensemble, Audio One og DKV Trio, pluss en rekke mer eller mindre faste konstellasjoner, er han «one of the hardest working men i jazz».
Som på deres forrige innspilling, «Cherchez La Femme» fra 2014, er også her nederlenderen Jasper Stadhouders med på bass. Han kjenner vi bl.a. fra bandet Cactus Truck, men også fra samarbeid med den norske trommeslageren Dag Erik Knedal Andersen, bandet Lily’s Déja Vu og samarbeid med Paal Nilssen-Love, Han Bennink, Ingrid Laubrock, Ab Baars, Peter Evans og mange flere frittgående musikere. Han er egentlig gitarist, men fungerer mer enn godt nok også som bassist.
Trommeslageren, perkusjonisten, marimaspilleren og elektronikautøveren Tim Daisy, er som Vandermark bosatt i Chicago. Han har gjort flere soloprosjekter og spiller mes Dave Rempis både som duo og i Rempis Percussion Ensemble, duo med Vandermark, The Red Door Ensemble og mye mer.
Christof Kurzmann kommer opprinnelig fra Wien, og har de senere årene markert seg på frijazzscenen, bl.a. sammen med John Butcher, Vandermark, Clayton Thomas og med videokunstneren Michaela Grill i et prosjekt kalt «Boiled Frogs». Ved siden av å sysle med elektronikk, er han også en habil saksofonist og klarinettist, men på denne innspillingen er den delen overlatt til Vandermark.
Sammen lager de fire en ytterst fascinerende frijazz. Alle de tre komposisjonene, hvis vi kan kalle de det, er gjort av Vandermark, og hver av dem er tilegnet filmregisører Vandermark har et nært forhold til. Førsatelåta, «Dial The Number» er tilegnet franske Agnes Varda, den andre, «Off-Picture No. 119» er tilegnet amerikaneren Joshua Oppenheimer, mens tredjesporet, «Window Breaking Hammer er tilegnet Rainer Werner Fassbinder.
Å finne noen «filmtråd» i de tre strekkene er vanskelig. Men siden Vandermark ville hedre de tre filmpersonløighetene, så er det like godt å hedre dem med låter som kunne fått hvilke titler som helst.
Musikken vi får servert er funky, med en frijazztilnærming som er fascinerende. Vandermark spiller, som han alltid gjør, med stor overbevisning gjennom de tre låtene. Stadhouders er en dyktig funkbassist, som på mange måter legger en del premisser her. Daisy er en kreativ trommeslager som passer perfekt inn i dette, litt funky landskapet, og Kurzmann, som er ansvarlig for loopene, eller lloops, som det står på coveret, følger de tre med akkurat de innspillene som trengs for at dette skal henge fint sammen.
«Before The Code» er blitt en spennende frittgående plate, som krever en del av lytteren, men setter du deg ned, i fred og ro, etter at julematen har sunket, så vil du få mye glede av disse fires kreative utspill.
Jan Granlie
Tim Daisy (dr), Jasper Stadhouders (b), Christoph Kurzmann (loops), Ken Vandermark (s, cl)