Magnus Hjort er en hyppig etterspurt pianist som med denne skiva begår sin fjerde innspilling i eget navn. Svensken, som for ti år siden gjorde danske av seg da han dro til København for å studere, har naturlig nok funnet sine triopartnere i Danmark – et høyst oppegående tospann med bassisten Lasse Mørck og trommeslageren Snorre Kirk.
«Blue Interval» er en smakfull plate som vitner om at det er en leken musiker og idérik komponist vi har med å gjøre. Bortsett fra tre spor er låtene utelukkende sugd av eget bryst. Hjorts kan kunsten å engasjere lytteren gjennom en variert bruk av pianoets 88 sorte og hvite muligheter. Han vrir og vrenger på tema, skifter jevnlig tempo, men finner samtidig også tid til å dvele og reflektere. En god del av musikken på plata kan karakteriseres som moderne langsom jazz, men Hjorth har også rom for mer temposterkt materiale, som Charlie Parker-klassikeren «Barbados», som har fått en vital behandling av Hjorth & co.
Trioen drar smarte veksler på jazzhistorien, men lener seg også tungt på bluesens blå harmonier. De tre musikerne virker lydhøre og fremstår hele veien som en godt sveiset enhet. Selv om musikken har en tydelig nordisk åre i seg, har den også en klar forbindelse til den amerikanske jazztradisjonen. Tidvis kan stilen til Hjorts trekløver minne litt om Jan Lundgrens og Bill Charlaps trioer, men denne troikaen har null problemer med å dyrke sitt eget musikalske varemerke.
Ikke minst viser Hjort muskler som arrangør når han og kompet gir seg i kast med Glen Millers «Moonlight Serenade» og spiller bort alle søtladne svulstigheter. Hjort gjør heller ingen skam på F.W. Meachams «American Patrol», som bandet har kledd opp i en spenstig drakt. I Hjorts versjon er den patriotiske marsjen blitt en nesten jazzifisert nordisk folketone.
Hjort briljerer også i sine egne blå kreasjoner, og det er lett å være på linje med den amerikanske pianoveteranen Marcus Roberts som i utgivelsens liner notes hyller bandet og musikken som smakfull, elegant og engasjerende.
Geir Dahle
Magnus Hjorth (p), Lasse Mørck (b), Snorre Kirk (dr)