Saksofonisten Magnus Thuelund har tilhold i København. Han studerte ved Rytmisk konservatorium fra 2003 til 2008, da han reiste til New York for å studere videre. Han har også studert med den britiske pianisten og komponisten Django Bates, og har spilt med musikere som Thomas Franck, Lars Møller, Ole Kock Hansen, Nikolaj Hess, Butch Lazy og Radiostorbandet i København. An utenlandske musikere har han spilt med bl.a. Reggie Workman, George Garzone, Mark Turner og Armen Donelian.
På hans seneste innspilling har han med bassisten Graig Earle og trommeslageren Jonas Johansen.
Et par av komposisjonene er skrevet til Thuelunds sønn, blant annet åpningssporet «Karl Special».
Thuelunds spilleteknikk og tilnærming er veldig amerikansk. Han har tydeligvis hørt mye på amerikanske saksofonister som Henry Threadgill og Arthur Blythe, selv om hans tone i altsaksofonen ligger et godt stykke fra de to idealene. Men hans måte å improvisere på synes jeg man kan ane at han har lært mye under sine år i USA.
Bassisten Graig Earle er en skylt skatt. Han er teknisk fullkommen og følger Thuelund helt til målstreken. I den komplekse «M», en slags barokk suite, gjør han en strålende jobb.
Og bak det hele holder Jonas Johansen kontrollen med lydhørt og fint trommespill.
Thuelunds komposisjoner kan virke enkle og ukompliserte, men jeg synes han er en mester i å gjøre det vanskelige enkelt, slik at det hele veien låter fint.
Ingen nyskapende plate, men med sine forbilder og fine komposisjoner skiller han seg fra veldig mange andre, danske musikere. Det er teknisk veldig bra, og med «First Song» leverer en fin plate.
Jan Granlie
Magnus Thuelund (as), Graig Earle (b), Jonas Johansen (dr)