På skive

MAJID BEKKAS QUARTET

«Magic Spirit Quartet»
ACT 9896-2

Majid Bekkas er marrokansk multi-instrumentalist, komponist og tidligere klassisk gitarlærer. Han er også medarrangør for jazzfestivalen i Chellah i Rabat. Han er blitt kjent for oss her lenger nord for sin kombinasjon av den tradisjonelle gnaoui-musikken og amerikansk blues og jazz. Og opp gjennom årene har han deltatt på flere internasjonale, musikalsk prosjekter hvor man har blandet tradisjonell musikk fra Nord-Afrika med jazz og blues.

Magic Spirit Quartet har eksistert noen få år, og de har vært å høre på flere festivaler i Norden de senere årene. Ved siden av Bekkas består kvartetten av den svenske trompeteren Goran Kajfes, som mange blant annet kjenner fra hans egne prosjekter hvor jazz blandes med musikk fra middelhavslandene eller det sør-østlige Europa, keyboardisten og pianisten Jester Nordenström, som man finner i en rekke, spennende, svenske konstellasjoner, og den danske trommeslageren Stefan Pasborg, fra blant annet trioen Ibrahim Electric.

Sammen lager de en fin blanding av Bekkas tradisjonsmusikk fra Marokko, Kajes sin bakgrunn fra det sør-østlige Europa og rytmisk, moderne jazz. Og å høre dette bandet live, som jeg har gjort noen ganger, er en sann fornøyelse. Bekkas guembri (eller sintir, som det også kalles), er en trestrengs bass, som er mye brukt blant Gnawafolket. Den er litt mindre enn en gitar, med en kropp skjært ut av en bjelke og dekket med kamelhud. Halsen er en enkel «pinne» med en kort og to lange strenger som lager en perkussiv lyd på linje med pizzicatoen på cello eller kontrabass.

Dette instrumentet er grunnelementet i musikken, som mesteparten er tradisjonell og marrokansk, mens Bekkas har bidratt med et par komposisjoner og kvartetten med en i fellesskap.

Og det er deilig sommervarm musikk vi får høre. Komnbinasjonen av Bekkas guembri og Kajes’ trompet er viktig i lydbildet, mens Nordenströms piano og leyboards og Pasborgs trommer og perkusjon er med på å gi musikken liv og variasjon.

Og selv om Bekkas er den «viktigste» solisten i kvartetten, så må nesten Kajfes’ fine trompetspill nevnes som et bærende element. Hans tone i hornet er klar og fin, og den passer perfekt til Bekkas stemme og guembri. Innimellom kan han minne både om det seneste man fikk servert fra Don Cherry (hør på sjettesporet «Annebit»), kombinert med en smule sen Miles Davis.

Men, nok en gang, når en plate kommer ut på det tyske ACT-selskapet, må jeg bemerke lyden på platen. I forhold til livekonserter med kvartetten, hvor lydbildet er klart og åpent, synes jeg den på mange måter blir «klemt sammen», komprimert og altfor «tett» på platen. Jeg har påpekt dette problemet flere ganger ved andre innspillingene på ACT, og min innvending i forbindelse med Carsten Dahls Trinitys plate «painting music», ble forklart fra ACT (innlegget derfra kan du lese HER).

Men la ikke den innvendingen forhindre deg fra å sjekke ut Majid Bekkas og hans Magic Spirit Quartet, om det er denne platen, eller en av de garantert strålende konsertene de vil gjøre i fremtiden på en klubb eller festival i nærheten. For denne musikken er rytmisk medrivende, deilig å lytte til og kvartetten inneholder fire strålende musikere som passer perfekt til denne type musikk.

Jan Granlie

Majid Bekkas (v, guembri, oud, g), Goran Kajfes (tp, perc), Jesper Nordenström (p, org, synth), Stefan Pasborg (dr, perc)

Skriv et svar