Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

MANÉ FERNANDES

«Enter The sQUIGG»
CLEAN FEED, CF592CD

Det er ikke ofte det dukker opp såpass kreative kombinasjoner av nyere «beats» og drivende, morsom og spennende, nyere jazz, som i den portugisiske gitaristen Mané Fernandes sin plate «Enter The sQUISS».

Mané Fernandes studerte med Petter Eldh, via Rytmisk konservatorium i København, og gjennom de rytmiske visjonene til denne kontrabassisten og produsenten, pluss den grundige studier av Malcolm Braffs forskning, utviklet han det han kaller «Post-beat Aesthetics». Denne utgivelsen er et resultat av begge påvirkninger, krysser dem og blander Fernandes’ musikalske personlighet med de pulserende oppdagelsene som er gjort, her og der ved å holde øret til andre referanser – for eksempel til Flying Lotus. Musikken ble spilt inn live og etterproduksjonen i studio ble brukt som et kreativt verktøy; alle lydmaterialene har blitt manipulert og (re)komponert. Og det herskere ingen tvil om at lærdommen fra Petter Eldh har satt seg godt fast i hjernebarken til gitaristen.

Og sammen med bassisten Luca Curcio, den norske trommeslageren Simon Olderskog Albertsen (med base i København), altsaksofonisten José Soares, pianisten og synthspilleren José Diogo Martins, synthaccordionisten João Barradas og fløytisten Flavia Huarachi (selv spiller Fernandes gitar, el.bass, perkusjon og vokal), har de laget en plate som bør kunne «treffe» den yngre generasjon, men også de som er kommet over «middagshøyden» med denne musikken.

De starter med «Ode to the Mixtape», og jeg må innrømme at jeg ble en smule skeptisk i starten. Men etter hvert utvikler dette seg til en deilig miks av gammelt og nytt, som fasinerer. Ferdandes lager fine låter, og med Olderskog Albertsens fine trommespill, som utmerker seg kraftig, i og med at han har en viktig rolle i «beatet», blir dette en deilig innspilling som kommer til å surre og gå i heimen langt utover sommeren. For jeg føler at mye av denne musikken er sommermusikk, som skal nytes i varmen med et ørlite glass innenfor rekkevisse, og i godt selskap.

Fernandes er i tillegg til å være en spennende komponist, en interessant gitarist, som forstår å gjøre den mer tradisjonelle gitarjazzen tilgjengelig også for den yngre generasjon. Særlig synes jeg det fungerer godt der hvor Soares slipper til med fint altsaksofonspill.

Innspillingen er gjort i Sauna Studios i København i januar 2021, med bearbeiding i Krokodille Kollective i København i perioden januar til mai 2021. Og man skulle nesten tro at Petter Eldh hadde vært innom i bearbeidelsesprosessen, selv om de her ikke går like langt ii bearbeidelsene som det Eldh har gjort på enkelte andre innspillinger.

Dette er blitt en fin innspilling, hvor norske Olderskog Albertsen spiller en viktig rolle for resultatet.

Jan Granlie

Mané Fernandes (comp, g, el.b, perc, v), Luca Curcio (b, mand), Simon Olderskog Albertsen (dr), José Soares (as), José Diogo Martins (synth, p), João Barradas (synthacc), Flavia Huarachi (fl)

Skriv et svar