Fiolinisten og elektronicaspilleren Maria da Rocha kommer fra Lisboa, hvor hun forsker i musikken, er lærer og er aktiv innenfor den nye eksperimentelle og elektroakustiske musikkscenen. Hun gjør mye solo, men samarbeider også tidvis med diverse ensembler innenfor den nye musikken i Portugal, Tyskland, Sverige, Belgia, Storbritannia og Polen. Hun er også aktiv innenfor barokkmusikken, klassisk musikk og tango, og hennes multimediaforestillinger er blitt fremført på ulike festivaler. Hennes nye innspilling «Beetroot & Other Stories» ble innspilt i Stockholm, og mastret i Visby, så det er tydelig at svenskene har sett potensialet i hennes kunst.
Og det er på mange måter fascinerende musikk vi får fra henne. Jeg tenkte umiddalbart på noen av de mer frittgående verkene fra Lourie Anderson, da jeg satte på platen første gang. Og Andersom kan være en sammenligning, i alle fall i noen av komposisjonene.
Men da Rocha er mye mer enn det. Hun trekker musikken lenger enn Anderson og mer inn i det samtidsmusikalske og til musikk og lydbilder som kunne vært brukt som soundtrack til en eller annen krimserie i fjernsynet, eller kanskje også en serie om ødeleggelsen av naturen vår. For det er relativt dyster musikk vi får servert. Mye er droneaktig, hvor lange toner fra fiolinen går sammen med de forskjellige synthlydene, og vi får en spennende sammensetning.
Vi får 13 strekk, som jeg ikke aner om er komponerte eller laget der og da i studio. Men det spiller ikke så stor rolle. Musikken er fascinerende, spennende og interessant, og er av det slaget man skal sette seg ned med, skru volumet opp på 11 og la naboene få være med på en reise inn i vår elendige verden.
Jan Granlie
Maria da Rocha (vio, synth, viola)