Pianisten Maria Kannegaard er født i København i 1970, men etter å ha hatt tilhold i Norge og Trondheim mesteparten av livet, regnes hun som en av Norges desidert ledende jazzpianister og komponister de senere årene. Som så mange andre, studerte hun ved Jazzlinja på NTNU (1992-1996), og sammen med bassisten Ole Morten Vågan og trommeslageren Thomas Strønen dannet hun der Maria Kannegaard Trio. Hun har komponert for Trondheim Jazzorkester, og spilt med Tine Asmunsen, Elbjørg Raknes’ Tingeling, Live Maria Roggen og Siri Gjære. I 2010 vant hun DnB-NOR prisen under Kongsberg Jazzfestival, og den første av disse to platene er viet «Takk for prisen»-konserten året etter. Hun har gjort tre plater med trioen, sammen med Vågan og Strønen, og en med Strønen og bassist Mads Eilertsen. Den siste kom i 2011, og grunnen til at det ikke har kommet mer musikk fra denne glimrende pianisten og komponisten er at hun i mange år har slitt psykisk, og at hjelpen har vært altfor langt unna. Hun har vært/er kronisk suicidal, og både leger, venner og støttespillere har vært bekymret for hvordan det ville gå med henne. Og vi i salt-peanuts.eu krysser alt vi har for at hun skal få et bedre liv.
Nå har plateselskapet Jazzland utgitt to konserter med Kannegaard og hennes medmusikanter.
Vi får en CD med hennes «Takk for prisen»-konsert på Kongsberg i 2011, som hun kalte «Tomorrow and the Porch», hvor hun har komponert all musikken, og tekstene er skrevet av kollegaen, støttespilleren, vennen og vokalisten Siri Gjære. Sammen med de to møter vi Ola Kvernberg (vio), Ole Morten Vågan (b) og Thomas Strønen (dr), i åtte vakre strekk, hvor kombinasjonen av Kannegaards fine melodier og Gjæres tekster nærmest går opp i en annen enhet.
Kannegaard fremstår her som den nærmest komplette pianisten, både med rytmisk, eksplosivt spill, og lyrisk som en mild vårbekk. Og med dette laget av musikere, som alle kjenner Kannegaards måte å skrive på godt, ble det en fantastisk konsert og nå, plate.
Jeg var tilstede på konserten på Kongsberg, og kunne konkludere med at dette var en av årets konserter på den festivalen.
Den andre CDen i denne samlingen, er hentet fra en konsert under Jazzfest.no (eller Trondheim Jazzfestival, som man også kaller den) den 9. mai 2013. Denne konserten har fått tittelen «Før eller siden er det nå», og her møter vi henne sammen med Kvernberg, Vågan og Strønen, pluss Per Jørgensen (tp, v, perc) og Ståle Storløkken (synth). Og her møter vi en litt annen Kannegaard.
Allerede fra start føler jeg at det er en mer repitativ pianist vi møter, og ved å bringe inn Jørgensens trompet og særegne vokal, så får vi også et litt annet lydbilde. Kannegaards komposisjoner har kanskje et strengere utgangspunkt, med en relativt streng struktur på det tematiske, men det er komponert på en måte som gir de andre musikerne stort spillerom til å eksperimentere og improvisere, noe de vet å utnytte til fulle.
Og hele veien gjennom er dette en gjeng musikere man kan høre gjør sitt aller beste for å fremføre Kannegaards fantastiske musikk slik hun ville ha den, og i tillegg legge til litt ekstra krydder, som er med på å gjøre denne platen til en solid perle.
Å skulle gå inn og analysere hver av de sju komposisjonene på denne platen, eller de åtte på den første, er en meningsløs «idrett». Det er bedre å konkludere med at Maria Kannegaards musikk er nærmest ut av denne verdenen. Det er utrolig vakkert, samtidig som den har en intensitet og positivitet, som det går lang tid mellom hver gang man hører. Og jeg vil gå så langt som å kreve at alle med en viss sans for kvalitetsmusikk, peller seg til nærmeste plateforretning, og forlanger å få kjøpt denne plata. Hør bare på pianosoloen hennes på «Grenseløs grense» på opptaket fra Trondheim! Nydelig!
Nå vet jeg ikke helt hvordan det går med Maria. Men jeg bøyer meg i støvet for at hun i 2011 og 2013 var i stand til å lage denne musikken, og ønsker henne fra den innerste krok av mitt hjerte og min sjel, at hun må få den hjelpen hun trenger, for igjen komme tilbake til livet og musikken med all den kunnskap, talent, innlevelse og skjønnhet hun innerst inne er i besittelse av. Og takk også til Siri Gjære og alle de andre støttespillerne Maria har hatt opp gjennom årene. Jeg gleder meg som et barn på julaften til igjen få muligheten til å høre henne på en scene igjen. God bedring og takk, Maria!
Jan Granlie
Maria Kannegaard (p, elp, synth), Siri Gjære (v), Per Jørgensen (tp, v, perc), Ola Kvernberg (vio), Ståle Storløkken (synth), Ole Morten Vågan (b), Thomas Strønen (dr, samp)