Nogenlunde samtidig med at Robert Moog på USA’s østkyst udviklede Moog synthesizeren, i 1960’erne, arbejdede Don Buchla i Californien på sit projekt som blev til en Buchla 100 series modular synthesizer. Historien efterfølgende fortæller hvem der fik mest kommerciel succes. Men det siger ikke noget om det revolutionerende koncept Buchla stod bag. Flere store amerikanske komponister skabte banebrydende værker med Buchla’en. Blandt andre Morton Subotnick, hvis værk «Silver Apples in the Moon», er et hovedværk inden elektronisk musik. Og enhver ved, hvilken betydning de første modeller af synthesizere har haft for musikkens udvikling generelt. En interessant detalje omkring Buchla’en er at Floating Points på sin succesrige plade fra 2021 får Pharoah Sanders til spille ind i synthesizeren, hvorefter lydene bliver manipuleret.
Der findes, efter sigende, kun en tilgængelig Buchla 100 i Europa og den står på Ernst Krenek Instituttet i Østrig. Den argentisk-fødte komponist og musiker, Mario Verandi, som bor i Berlin, har fået adgang til dette elektroniske vidunder. Han har i mange år arbejdet med elekro-akustisk musik og lydinstallationer til forskellige sammenhænge. Og på den foreliggende plade har han skabt en musik i 8 moduler som til sammen er en rejse gennem en eksperimental elektronisk musik som både er minimal, men i kraft af sin lydrigdom også et mylder af futuriske toner, som på fascinerende vis lyder som vi er på en rumstation. Fremtidsbilleder på en old school synthesizer.
Allan Sommer
Mario Verandi (Buchla synth)