Noen vil kanskje kjenne navnet Mars Williams fra post-punkbandet Psychedelic Furs eller hi-hop/funkbandet Liquid Soul, men, som like mange av våre lesere vet, så er han like kjent som en ytterst frisk og fritt mproviserende musiker som man har møtt i band med Chicago-musikere som saksofonisten Ken Vandermark, Tim Daisy og Jim Barker. I Tillegg har han ledet sitt eget band Boneshaker, og han har spilt med Hal Russell og NRG Ensemble. Han har også spilt med folk som Peter Brötzmann, Joe MvPhee og Paal Nilssen-Love.
Tollef Østvang kjenner man kanskje best fra bandet Universal Indians, hvor han spiller sammen med saksofonisten John Dikeman, bassisten Jon Rune Strøm og, ofte, med trompeteren og saksofonisten Joe McPhee som gjest, senest under årets Moldejazz.
Denne duoinnspillingen, som består av tre spor, og er innspilt live i Artacks’ 17 i St. Johan i Tirol, Østerrike den 11. mars i 2017.
Musikken er skrevet av de to i fellesskap, det vil si at musikken er laget der og da, uten altfor mye planlegging på forhånd. Og det er noe av det som er mest fascinerende med denne type musikk, at man hele tiden er nødt til å lytte intenst til hverandre og føle hverandre på tennene, for at resultatet skal bli godt.
På denne innspillingen, synes jeg de to kommuniserer godt, og det er aldri noen av dem som går sin egen vei, men de er lydhøre til hverandre og gir hverandre plass.
I hovedsak er det Williams som fører «ordet». Han har mange gode ideer som han utfordrer Østvang med, og den gode østerdøl følger tett i fotsporene til Williams og understøtter og utfordrer tilbake på en strålende måte.
Og når slike ad hoc-samarbeid fungerer, blir det god musikk ut av det. På «Painted Pillars» synes jeg de to musikerne har god kontroll på hverandre, og resultatet er blitt svært hørbart.
Jan Granlie
Mars Williams (s, toy instruments), Tollef Østvang (dr, perc)
[amazon_link asins=’B07DY2MB5Y’ template=’salt-peanuts-amazon-link-NO’ store=’salt-peanuts-21′ marketplace=’UK’ link_id=’82a8e776-b1be-11e8-9801-db68feec3193′]