Den svenske saksofonisten og platesamleren, discoholikeren, Mats Gustafsson, har i flere år hatt sin egen discaholic-spalte i det svenske jazzmagasinet Orkester Journalen. Her har han skrevet om en rekke av sine oppdagelser i forskjellige plateforretninger rundt om i verden, og gjort oss andre, litt nerdete platekjøpere, misunnelige på alt han har samlet opp gjennom årene.
Og nå har han også kommet med bok om «diagnosen». Ikke en oppsamling av hans artikler i Orkester Journalen, men en samling samtaler med andre discaholikere, om hvordan de takler «diagnosen».
Det starter med en samtale mellom bokens forlegger, Lasse Marhaug, og forfatteren selv. Og allerede her blir man fengslet av dette litt merkelige, og veldig guttete, fenomenet platesamling. Og da snakker vi ikke CDer. Neida! Her er det vinyl som gjelder. Og om det er sant eller ikke, så går det rykter om at Gustafsson bygde hus og flyttet fra Wien til Nickelsdorf i Østerrike, for å få plass til vinylsamlingen sin (samtidig som at Nickelsdorf også har en av Europas friskeste freejazzfestivaler).
Etter den morsomme og insiktsfulle samtalen mellom Gustafsson og Marhaug, får vi intervjuer med Thurston Moore, innhaveren av en av verdens cooleste plateforretninger, «Andra Jazz» i Stockholm, Harald Hult, Brian Morton, Bryon Coley, Oren Ambarchi, Paal Nilssen-Love, Henry Rollins, Elena Wolay, Dennis Lyxzén og Robert Crumb. Av disse er det Paal Nilssen-Love jeg kjenner best, og å lese samtalen mellom han og Gustafsson, er som å sitte i samme rommet. Man hører nærmest Nilssen-Loves brumling, mens Gustafsson er på han hele tiden med pågående spørsmål om Nilssen-Loves platesamling.
Platesamling, eller discoholisme, er en sykdom eller diagnose, som i hovedsak rammer menn i 40 – 60-årsalderen. Det er da barna flytter ut, og man har tid og penger nok til å foreta det ene hårreisende platekjøpet etter det andre. Og særlig blant musikere, som i hovedsak er omhandlet i denne boken, med litt for god tid mellom spillejobbene på turné, og som er lei av de evinnelige hotellbarene. Derfor er det interessant at man har tatt med en kvinne i selskapet. Eleny Wolay driver prosjektet «Jazz är farligt» i Sverige, både med konserter og en egen festival. Og det er spennende å lese om hennes favoritter og om hva som er viktig for henne i denne samlingen.
Andre del av boken er viet lister. Som de fleste menn, så hater og elsker Mats Gustafsson lister over det meste som dreier seg om hans musikalske interesser. Og her får vi servert et lite utvalg av alle listene Gustafsson holder styr på. Vi får «Top 10 Japanese Free Jazz», «Top 10 Us Free Jazz», «Top 10 Early European Free Jazz», «Top 10 Early Scandinavia Free Jazz», «Top 10 EuropeanImprovised Music», «Top 10 Unique Test Pressings / Acetates», «Top 10 Early Swedish Punk 7¨s», «Top 10 Artist Editions», «Top 10 Swedish Jazz», «Top 10 Scandinavian Jazz 7¨s», «Top 10 European 7¨s», Top 10 Albums With Alternative Handmade Covers», «Top 10 Album Cover Design», «Top 10 Psych/Garage», «Top 10 Tropicaliana», «Top 10 Sound Poetry/Spoken Word», «Top 10 Odd Formats», «Top 10 Collectable Labels», «Top 10 Saturns», «Top 10 Noise and Electronic 7¨s», «Top 10 As Rare As Hen’s Teeth», «Top 10 Most Playes», «Top 10 Impossible To Live Without», «Top 10 Objectively Best By Genre», og «Mats Gustafsson’s Top 10 Neeeeeeeeeeeeeds & Wants»
I tillegg medfølger den helt spesielle, og kun tilgjengelig med boken, singelplaten «Discaholics 1.» med Mats Gustafsson på barytonsaksofon og «3 vinyl killers» som bonus.
Dette er blitt en ytterst fornøyelig bok, for oss som liker å samle på plater og som oppsøker enhver obskur forretning hvorhen vi er i verden, hvor det kan hende at et samlerobjekt forefinnes i en eller annen reol eller haug.
Boken er fint designet av Marhaug, med fine og gjennomgående illustrasjoner og fotos, og siden dette er volum 1 av The Record Collector Confessions, er det vel bare å glede seg til neste bind!
Boken kan, hvis det er flere eksemplarer igjen, bestilles fra Marhaug Forlag.
Jan Granlie
PS: 16/12. Så fikk vi akkurat beskjed om at volume 1 er utsolgt fra forlaget. Så da er det bare å vente på volume 2, som er i arbeid.