Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

MATS GUSTAFSSON & ANDREAS RØYSUM

«Vindögæ»
MOTVIND RECORDS, MOT21LP

Vindögæ is the duo of Swedish reeds player Mats Gustafsson, playing on baritone sax, flutophone, slide flute and Norwegian clarinetist Andreas Røysum, playing on clarinet and bass clarinet. They refer to the windy meaning of Vindögæ, as in a wind that clears the air, cleaning dusty windows so we may adopt new ways of seeing and experiencing.

This cross-generational duo bonded over common understandings of the physical and political dimensions of music. They began working together in 2021 and toured during five cold December evenings when Norway was once again preparing for lockdown. The album was recorded at a Nonfigurativ Musikk event at Galleri Galleberg in Tønsberg. The album is released as a vinyl with a download option. The enigmatic cover artwork of Viennese visual artist Mathias Pöschl informs the spirit of the music.

Gustafsson and Røysum play demanding music, with physical power, intensity and even feelings of brutality, a brutal finesse that leads us from one sonic landscape to another. But also with a childlike curiosity for what lies behind the next bend. The dynamics are conversational but more on the side of the argumentative, filled with tough questions, answers, rhetoric, ornamentation, criticism, and free flow, and always highlighting their immediate, raw instincts with no attempt to intellectualize too much the fast-shifting interplay. It is clear that these serious gentlemen are on the same vibe, playing the music as if their lives depend on it, totally at the moment, and convinced that music is the healing force of the universe, even during tense and stressful times of the Covid-19 pandemic.

Eyal Hareuveni

……….

Av og til når man er på konsert og hører saksofonisten Mats Gustafsson eller klarinettisten Andreas Røysum, dukker det opp en fjern tanke i bakhodet: Hva om disse to, ytterst kreative musikerne hadde gjort et prosjekt sammen? Og nesten før vi har fullført tanken dukker platen Vindögæ opp. Og våre litt villfarne drømmer går i oppfyllelse.

Mats Gustafsson skulle være kjent for leserne av salt peanuts* og tiden før vi startet opp med vårt idealistiske gratisarbeid. Her oss oss kaller vi han «bråkebøtta fra Umeå», men det er bare en del av sannheten, for den godeste svensken er mye mer enn det. Han kan være tøff i kantene, men også en ytterst lyrsk og nesten romantisk saksofonist, som i det siste også har begynt å spille fløyte, noe som absolutt viser Gustafssons «mykere» side. Andreas Røysum er den nye helten innenfor den improviserte musikken. Og gjennom plateselskapet Motvind, har han markert seg både i små sammenhenger, som en nylig avsluttet turné med Alexander von Schlippenbach og Dag-Magnus Narvesen, i duo med accordeonisten Kalle Moberg, og i sitt eget Andreas Røysum Ensemble, som er et band (nesten) på størrelse med et storband. Og uansett hvilken sammenheng man møter han, får vi energisk og kreativt spill både på den vanlige klarinetten og, ikke minst, bassklarinetten.

Albumet består av to deler, «Vindögæ Side A» og «Vindögæ Side B». Albumet er innspilt den 4. desember 2021 i Galleri Galleberg i Tønsberg, det perfekte stedet for et slikt frittgående samarbeid. Og selvsagt skulle man vært til stede mens denne musikken fremføres, for mye av denne type musikk skal oppleves på konsert, og da gjerne i et kunstgalleri.

Og det er imponerende hvordan de to musikerne kommuniserer på denne platen. Jeg forutsetter at ikke en eneste note er nedskrevet, og at planleggingen, stort sett, har gått ut på at de har samtalt litt om hva de skulle gjøre, og så fikk tilfeldighetene mer eller mindre råde.

Og det er en nesten himmelsk frittgående «konsert» vi får være med på. Røysums klarinetter over, under og ved siden av Gustafssons barytonsaksofon, som nesten kan høres ut som en lang samtale (hvor gjerne alkohol er involvert), hvor samtalen blir mer og mer «livlig» og diskusjonene går høyt. Og det føles som det er Røysum som er den som «prater» mest, og kommer med de sterkeste påstandene, mens Gustafsson lytter, kommenterer og kommer med sine innspill. Og hele veien er dette fritt improvisert duomusikk som får lytteren til å sitte ytterst på stolen og lytte intenst til hva de to holder på med.

Jan Granlie

Andreas Røysum (cl, bcl), Mats Gustafsson (bs, flutophone, slide fl)

Skriv et svar