To musikere fra Litauen og en dansk nordmann som spiller relativt frittgående musikk på Vilnius Jazz Festival 2014, er det vi får møte på innspillingen «Plunged». Saksofonisten og klarinettisten Liudas Mockūnas kjenner vi fra en rekke besøk i Norden, spesielt i Danmark hvor han studerte ved Rytmisk konservatorium. Og i København møtte han også den norske trommeslageren Håkon Berre, som mer eller mindre har gjort danske av seg. Pianisten Arnas Mikalkénas er den vi kjenner minst til av de tre, men han er en meritert musiker i hjemlandet, og at han nå samarbeider med Mockūnas og Berre, gjør også at vi får muligheten til å høre han også utenfor hjemlandet, og i musikalske konstellasjoner vi kjenner.
Vi får sju strekk, hvor de tre kommuniserer perfekt sammen. I starten er det de to fra Litauen som gjør mest ut av seg, men så er jo Berre en sindig trønder, som vet å holde seg i bakgrunnen …
Det blir mye sirkelpust fra Mockūnas I starten, særlig I andresporet, «Study No.2», hvor jeg klokker sirkelpusten inn på 06:38. I tredjelåta «Study No.3» er det Mikalkénas som får utfolde seg i et litt dystert landskap, før Berre åpner ballet i fjerdesporet «Stress», som virket mindre stresset enn foreksepel andresporet. Her fungerer samspillet strålende, og mens Berre holder en stødig beat på trommene, får vi et flott samspill mellom de to Litauerne.
«Study No.4 (for Leonidas Kebleris)» er en nesten klassisk sak, hvor Mockūnas plukker fram klarinetten, og beviser at han også takler denne formen for musikk. Det låter veldig øst-europeisk, og det swinger upåklagelig, og de tre musikerne vet å løfte låta etter hvert som den skrider framover, før vi får «Study No.5», som er en heftig og spennende samtale mellom de to landsmennene fra Litauen.
Så runder de av med «Pels», platas lengste spor, hvor de får strekke ut og komme med alle ideene de har, uten å være begrenset av tid. Her koker det fra alle tre helt fra start, og Mockūnas råe og sterke saksofonspill kommer godt til sin rett. Og her hører vi en rekke 60-talls forbilder dukke opp. Her styres det meste av pianist Mikalkénas, som med myndighet og trøkk fører de to andre mot slutten. Og bak ligger Berre med pågående og fint trommespill.
«Plunged» er blitt en spennende og interessant plate i freejazzens beste avdeling. Vi møter tre musikere som finmner hverandre på denne konserten i Vilnius, og kanskje likte de det selv såpass godt, at det blir mulig å høre de igjen, for eksempel under sommerens Copenhagen Jazz Festival? Da er jeg i alle fall på plass!
Jan Granlie
Liudas Mockūnas (cl, ss, ts, bass-s), Arnas Mikalkénas (p), Håkon Berre (dr, perc)