Mongrel er et moderne, akustisk band som spiller jazz, som på tross av deres moderne lyd allikevel jobber i et svært melodiøst og lyttervennlig univers. Dette er bandets andre utgivelse etter debuten «Taskenspill» som kom på Losen i 2014. Kvartetten består av fire av de mest spennende, unge norske musikere i dag, og det er alltid en fryd å høre den japanske pianisten Ayumi Tanaka, som er bosatt i Oslo, spille sin melankolske og minimalistiske musikk, enten det er i hennes egen trio, eller i andre konstellasjoner.
Vi får servert ni komposisjoner skrevet av henholdsvis trompeteren Thomas Husmo Litleskare og bassisten Stian Andreas Egeland Andersen, og alle ligger i et åpent, akustisk landskap som ofte minner om ECM-innspillingene til trompeteren Kenny Wheeler.
Litleskare har en litt skarp og klar (og veldig unorsk) tone i trompeten. Han er en god tekniker, skriver fine låter, og har mange gode ideer å komme med i solistrollen. Det er også han som er viktigste solist på platen, men uten de tre andre musikerne ville dette blitt et helt annet og mindre interessant produkt.
Deres forrige innspilling, ble anmeldt på salt-peanuts.eu av Johan Scherwin, som konkluderte med at «Tillsammans är Monegrel fyra musiker som lyssnar inåt, och oavsett vad någon spelar fångar de andra upp tanken i en kollektiv rörelse».
Dette om også passer bra til deres nye utgivelse. Men jeg synes de har fått mer erfaring denne gangen, og at det hele låter mer kompakt og mye mer som et etablert band.
Det er egentlig ingen svakheter å oppdage på denne innspillingen. Hele veien spiller de fire tilbakelent og fint, de pusher hverandre uten at det blir aggressivt eller «pesete». Det er rett og slett blitt en fin plate fra fire dyktige musikere som vi gjerne hører mer til.
Jan Granlie
Thomas Husmo Litleskare (tp), Ayumi Tanaka (p), Stian Andreas Egeland Andersen (b), Tore Flatjord (dr)