Den danske pianisten og keyboardisten Morten Schantz kjenner de fleste fra flere heftige plater med JazzKamikaze. Nå har han valgt å utgi plate i eget navn, men sammen med to av medmusikantene fra JazzKamikaze, den norske saksofonisten Marius Neset og den svensk/norske trommeslageren Anton Eger.
Schrantz kommer fra Aarhus, og leder, ved siden av denne trioen, også bandene Unicorn og Segment, som han også gjorde sitt debutalbum sammen med, «Morten Schultz Segment» tilbake i 2004.
De som kjenner musikken til JazzKamikaze, har nok en idé om hva slags musikk vi også får på «Godspeed». Men selv om Schantz skriver låter som ligger i den mer lettfattelige delen av den europeiske jazzen, og som kanskje heller mer over i det amerikanske, er mye av den musikken han her serverer sammen med de to medmusikantene adskillig mer spennende enn det han skrev for JazzKamikaze.
Han skriver fine låter, og med to såpass solide medmusikanter som han her har alliert seg med, så blir mesteparten av musikken spennende.
Noe av den blir litt for «hip» og for tett opptil jazzrocken fra 70- og 80-tallet for denne anmelder, men det kan vi tåle, for den jazzrocken disse tre fremfører ligger langt over det meste man fikk høre av slik musikk tidligere. Det skyldes, selvsagt, Schantz komposisjoner, som er drivende og energiske, men også de to medmusikantenes bidrag. Egers trommespill, hvor man kan høre at han virkelig elsker denne type jazz, og Neset som alltid er en energibunt av de sjeldne enten han spiller sopran- eller tenorsaksofon.
Vi får 12 låter skrevet av Schantz, som veksler fint i tempo, temperatur og stemning, men mesteparten er av det nesten dansbare og litt rocka.
Dette er en trio jeg nesten kan garantere at kommer til å nå et stykke utenfor Danmarks teritorialfarvann. Det er tre musikere som virkelig kan denne musikken, og som fremfører den med kraft, overbevisning og innlevelse.
Jan Granlie
Morten Schantz (keys, p, handclaps), Marius Neset (ss, ts, keys, handclaps), Anton Eger (dr, perc, handclaps)