Trioen Move, er nå ute med sin andre langspiller etter fjorårets The City, og denne gangen har de like godt gjort en konsertplate fra en konsert i B10 Live i Shenzhen, nord for Hong Kong i Kina. Trioen består av saksofonisten Yedo Gibson (Eke, Naked Wolf), bassisten Felipe Zanicola (New Brazilian Funk, Chinese Cookie Poets) og trommeslageren João Valinho (Rodrigo Amado Refraction Quartet, Fashion Eternal).
Dette er blitt en ytterst frittgående og tøff innspilling, som i løpet av drøyt 33 minutter tar oss med inn i et musikalsk landskap som kan minne litt om noen av de første eksperimentene vi fikk fra John Zorn, som for eksempel hans Naced City-prosjekt. Og det er tydelig at trioen har bestemt seg for å virkelig sette det kinesiske publikummet «på plass» med den heftige musikken.
Men selv om dette i utgangspunktet er råtøff musikk som grenser litt mot støy, føler jeg at det er noe som mangler, sammenlignet med for eksempel Zorn og en del andre frittgående musikere som liker seg i det frie landskapet. Saksofon, bass og trommer kan jo raskt sammenlignes med for eksempel The Thing med Mats Gustafsson, Ingebrigt Håker Flaten og Paal Nilssen-Love. Og med de tre som sammenligning synes jeg ikke Move når helt opp.
Det skramlet og hamres godt fra bass og trommer, men det er noe som mangler i saksofonspillet, som jeg gjerne skulle ha fått mye råere og energisk enn her. I tillegg skal det noe til å komme opp på nivået til Håker Flaten og Nilssen-Love når det gjelder energiutladninger (de kunne jo drevet et kraftverk alene). Men etter en litt «puslete» åpning tar det seg fint opp, og publikum er i ekstase.
Jeg tror de tre ville kommet adskillig bedre fra det om dette hadde vært en anmeldelse av deres konsert i Shenzhen og ikke platen fra konserten. For det er noe med denne formen for fri musikk som krever tilstedeværelse. Og den tilstedeværelsen føler jeg ikke at jeg får her i skrivestuen.
Jan Granlie
Yedo Gibson (saxophones), Felipe Zanicola (doble bass), João Valinho (drums)