Perkusjonisten Lisbeth Diers har i flere år vært en toneangivende musiker i Danmark, bl.a. gjennom hennes samarbeid med Marilyn Mazur, Josefine Cronholm og senest med Norrbotten Big Band i Sverige.
«Auditory (eardrum)» er hendes debutalbum sammen med Herman Muntzing, som spiller electronica i forskjellige varianter, fra vanlige instrumenter til videomikser, «up micked» stillhet og langsomt rullende bordtennisballer som smelter sammen med hans kreative skaperevne. Han har også oppfunnet et nytt strengeinstrument, en Flexichord, som består av 12 strenger og mikrofoner fra 2 elgitarer på et massivt trestykke.
Diers og Müntzing har vært i studio egentlig uten store forberedelser, med det mål å kommunisere og spille sammen der og da. Alle improvisasjonene er skapt i nuet og helt uten overdubbinger. Alle instrumenter er innspilt i samme rom, og musikkens styrke ligger i en vibrerende uforutsigbarhet. Det er et samspill som stiller store krav til musikernes konsentrasjon og kommunikasjon, intuisjon, impuls og reaksjon. Vi får servert syv frie improvisasjoner, som alle burde være pensum på alle utdanningsinstitusjoner, hvor man arbeider med perkusjon og elektronikk.
Jan Granlie
Lisbeth Diers (dr, perc, hammer spinnet, vib, objects), Herman Müntzing (flexichord, elec, objects).