Det japanske ægtepar trompetisten Natsuki Tamura og pianisten Satoko Fujii har arbejdet sammen i næsten 30 år, hvilket har affødt en stor mængde plader. For Fujii alene over 100 titler. Aloft er deres 9. duoplade. Denne anmelder har vel i sin tid på Jazz Special alene anmeldt ca. 50 stykker.
Fælles for pladerne er det grænseløse udtryk, genrene er legio. Pladenoterne siger at pladen er indspillet den 13. december 2024, men det måske lige at stramme den lidt. Pladen indledes med «Migration» som er et moltungt stykke af klassisk tilsnit med et stænk af spansk tone. I «Wintering» møder vi en sand fimbulvinterstorm i Tamuras næsten sædvanlige vredesudbrud a la Anders And (Donald Duck), eller er det bare et anfald af astma? Han forsøges at holde i ave af Fujiis tankevækkende toner. Leonardo da Vinci har et begreb for hans måde at lave kunst på, componimento inculto (instinktiv komposition), hvilket passende kunne være udtryk for den måde ægteparret arbejder sammen musikalsk. En måde at forene det strukturede (Fujii) med det helt ustruktrede (Tamura).
Pladens fire øvrige kompositionee beskæftiger med abstraktioner («Travelling bird»), naturbilleder som med en rislende bæk i «Lift», og som kredser om det groteske i «On the flyway». Pladen afsluttes med «Waiting for dawn», hvor Fujii anvender sit ofte benyttede greb, at spille inde i klaveret.
På mange planer er pladen et typisk produkt fra de to altid spændende musikere, men Aloft lægger ikke noget nyt til.
Allan Sommer
Natsuki Tamura (trumpet), Satoko Fujii (piano)