Nils Økland er noe så sjeldent som en hardingfele-spillende nordmann som kombinerer den norske folkemusikken med moderne jazz. Ja, det finnes flere som gjør akkurat det, men det er få som gjør det så til de grader på folkemusikkens premisser som Økland.
Dette er hans syvende innspilling i eget navn, og foreløpig den innspillingen som ved siden av debuten «Blå harding» fra 1996, har fått størst oppmerksomhet.
Hans band har det siste året vært faste innslag på de norske jazzfestivalene, og publikum har hele veien tatt godt imot denne kvintetten og deres musikk.
Dette er hans andre utgivelse på ECM, og med seg på de ti komposisjonene, har han noen av Norges beste jazzmusikere. Og gjennom hele innspillingen er de med på å gjøre «Kjølvatn» til en perle av en innspilling.
Alle komposisjonene er gjort av Økland, men de kunne alle vært hentet fra den norske folkemusikktradisjonen.
Innspillingene er gjort i Hoff kirke på Østre Toten, midt på Østlandet, i en del av Norge hvor stillheten råder. Det er kanskje noe av grunnen til at musikken virker svært tilbakelent og avslappet, og det virker som om musikerne har hatt noen gode dager på skyggesiden av Mjøsa i juni 2012.
Nils Økland har med «Kjølvatn» laget en usigelig vakker plate, som på mange måter omfatter hele den norske jazz- og folkemusikktradisjonen.
Jan Granlie
Nils Økland (viola d’amore, hardingfele, vio), Rolf-Erik Nystrøm (as, bs), Sigbjørn Apeland (harm), Mats Eilertsen (b), Håkon Mørch Stene (perc, vib)