Den svenske saksofonisten Fredrik Nordström har lenge vært en av nabolandets mest spennende saksofonister. Han har gjort plate på Clean Feed, «Needs» i 2018, (anmeldt HER på salt-peanuts.eu), og han har gjort plate med strykere. Hans forrige plate med bassistlegenden Palle Danielsson og trommeslageren Fredrik Rundqvist kom i 2009 og fikk tittelen «Mayday». Men før det var han å finne på en rekke innspillinger, de fleste i eget navn, og med «alle» de toneangivende, svenske jazzmusikerne involvert.
Nå er han endelig på plass igjen, i trioen med Palle Danielsson på bass og Fredrik Rundqvist på trommer. Og vi får servert sju låter de selv mener er svenske standarder.
Derfor er det helt greit at de åpner med Lars Gullins «Kvarteret Oron», som var å finne på innspillingen «Aeros Aromatic Atomica Suite» fra 1976. Dette er en typisk Gullin-låt, som har hele den svenske «gläsbygden» i seg, og hvor det ligger et melankolsk savn og lurer i bakgrunnen. Trioen fremfører denne på en strålende måte, og vi får svensk kammerjazz på sitt absolutt beste. Hør bare på hvordan Palle Danielsson komper Nordströms fine saksofonspill her, mens Rundqvist ligger løst og fint i bakgrunnen. En perle av en åpning!
Deretter følger Georg Riedels «Sommar Adjö», som senest var å finne på ACT-utgivelsen «in Hamburg» med Riedel og Jan Johansson. Den befinner seg i det samme, litt melankolske landskapet som åpningssporet, men her en litt mer optimistisk tone. Saksofonspillet til Nordström er tilbakelent og deilig, og «kompet» fullender en strålende versjon av låta.
«Liten visa til Karin» er skrevet av Staffan Linton, som man kan finne på plate med Danielsson på ECM, med Peter Erskine på trommer og John Taylor på piano. Den versjonen vi får høre her, er tydeligvis inspirert av den forrige trioplaten Danielsson gjorde av låta, for her har trommene en mer sentral rolle. Linton har her skrevet en perle av en svensk melodi, som i denne trioens versjon er nesten usigelig vakker, og Börje Fredrikssons «Bröllupsvals», som også kan høres på Börje Fredriksson Quartets «Intervall», som ikke akkurat er allemannseie, viser hvilken kapasitet Fredriksson var som komponist. Jeg tror at ingen ekteskap, hvor man har fremført denne låta i bryllupet, noen gang er gått i oppløsning. For dette er bare nydelig. Og for et spill av Danielsson!
«Ute blåsar sommarvind» er gjort av Alice Tegnér og S.J. Hedborn, og er en av Tegnérs kjente, svenske barneviser. Dette er en enkel melodi, som vi får presentert av Danielsson i introen, før de andre kommer inn og leverer en fremragende versjon, som burde gå inn i de klassiske, svenske barnesangene sammen med noen av Georg Riedels komposisjoner. Vakkert!
Så runder de like godt av med Jan Johanssons «A-B» og Palle Danielssons «Siri», som jeg første gang hørte på albumet «Juni» med Peter Erskine, Danielsson og John Taylor. «A-B» er en fin blues, slik vi kjenner fra Johansson når han ikke var inne i den svenske folkemusikkskatten. Nordströms spill her er både eksperimentelt og tradisjonelt, noe som passer perfekt inn i Johanssons fine komposisjon. Og «Siri» innledes av Danielssons fantastiske bassganger. Det er mange yngre bassister som har mye å lære av den godt voksne Danielsson. Og å høre låten i denne versjonen er med på å gjøre den enda svenskere enn med Taylor og Erskine. Det går stille for seg, og Danielssons bass spiller hovedrollen hele veien, selv om Nordströms lyse saksofon er med på å gjøre låten fullkommen.
«Svensk standard» er blitt en strålende innspilling, som er med på å løfte den svenske standarden flere hakk. Det vi får høre av de tre musikerne her, er langt over gjennomsnittet av svensk produksjon av i dag, hvor Volvo og Saab ikke lenger er hva de var, og det «svenska stålet» ikke lenger er like viktig. Det er rett og slett blitt en deilig plate med svenske standardlåter, fremført av tre svært dedikerte og dyktige musikere.
Jan Granlie
Fredrik Nordström (ts, bs), Palle Danielsson (b), Fredrik Rundqvist (dr)