Saksofonisten Ohad Talmor kommer fra Lyon i Frankrike, og er av jødisk opprinnelse. Han er vokst opp i Geneve, men har nå bodd i New York noen år. Han startet med å spille piano, men fant etter hvert ut at det var saksofonist han egentlig ville være. Hans mentor var i mange år, Lee Konitz, og Talmor var også med i Konitz’ nonett, the Konitz-Talmor String Project og Konitz-Talmor Big Band. Han har flere prosjekter i egen regi, blant annet Newsreel Sextet, som er det bandet vi møter her, Newsreel Trio, Ohas Talmor Grand Ensemble og Mass Transformation Nonet. Han spiller også fast med trommeslager Adam Nussbaum i hans «Leadbelly Project», i tillegg til samarbeid med musikere som Jason Moran, Joshua Redman, Fred Hersch, Kurt Rosenwinkel, Chris Cheek, Joe Lovano, Cris Potter, Billy Hart og Carla Bley.
I Newsreel, samarbeider han med trompeteren Shane Endsley, gitaristen Miles Okazaki, pianisten Jacob Sacks, bassisten Matt Pavolka og trommeslageren Dan Weiss. Altså ikke altfor mange musikere vi har dyp kjennskap til fra før.
Vi får seks låter, som alle er komponert av Talmor, og platen er innspilt i Peter Karl Studios i Brooklyn i april 2015.
Det hele starter friskt, med den hurtige «Layas Lines», som viser alle musikerne på en fin måte. Deretter får vi «Cassado», hvor man lett kan høre at Talmor har samarbeidet med Carla Bley. Dette er en låt som får tankene tilbake til Bleys strålende «Dinner Music», nnspilt i 1976 og ute på plate året etter, mens «Kayeda» er mer i det eksperimentelle, nyere landskapet, gjerne knyttet til jazzen i Brooklyn, med elementer av Ornette Colemans finurlige rytmiske figurer og vi får fint pianospill fra Sacks. «Scent» er en fin ballade, hvor Talmors tenorsaksofon fører an, før vi får den korte «Groupings» (1:12), som har litt av gode, gamle Konitz over seg og den musikken han gjorde for mange år siden.
Så avslutter de med «Musique Anodine», som er platas lengste og mest originale spor. Den klokkes inn på 14:37, og er en slags messe hvor Talmor spiller fløyter, klarinetter og bansuri, og hvor jeg spesielt liker Endsley fine trompetspill og Okazakis kreative gitarspill. Det er friskt å avslutte platen med en ballade, men når det gjøres på denne måten, er det helt ok.
«Long Forms» er en original plate som nok avspeiler det livet Talmor lever i Brooklyn. Det er mye av musikken som man ofte får servert fra andre musikere fra bydelen, men samtidig har han sine israelske røtter som av og til kommer snikende, samtidig som han tydelig er inspirert av Konitz tidlige innspillinger og, ikke minst, Carla Bley.
Jan Granlie
Ohad Talmor (ts, fl, cl, bansuri), Shane Endsley (tp), Miles Okazaki (g), Jacob Sacks (p), Matt Pavolka (b) Dan Weiss (dr)