I de senere årene har det dukket opp flere dyktige musikere fra Estland, et land som i mange år har hatt sine festivaler, sin jazzutdanning, men som lenge har vært preget av at de tidligere var en del av det tidligere Sovjetsamveldet. Men de senere årene har det estiske jazzlivet blomstret, ikke minst takket være festivalen Jazzkaar i Tallin, og iherdige idealister, som for eksempel Madli-Liis Parts, som på mange måter har vært med på å spre den estiske jazzen utover Europa, samtidig som hun har vært en katalysator for å invitere utenlandske musikere til å lage prosjekter i Estland.
Pae Kollektiv er også et av disse banda hun brenner for. Det er en gjeng med unge musikere som ingen har utmerket seg tidligere utenfor Tallin og Estland, men som det absolutt er verdt å merke seg.
Kollektivet blir «ledet» av pianisten Kirke Karja, født i 1989, og den som står bak alle komposisjonene på denne innspillingen. Med seg har hun en gjeng med musikere som spiller streit «60-tallsjazz» med sterkt amerikansk tilsnitt.Men innimellom går de sine egne veier, og går et godt stykke utenfor den amerikanske highway, som for eksempel på låta «Kivirullija», som låter som et mellom-europeisk storband ala Vienna Art Orchestra.
Riktignok er ikke alle musikerne i verdensklasse enda, men så lenge Karja skriver fine melodier, som ikke er altfor vanskelige å mestre for de relativt unge musikerne, så låter det overraskende bra. Ensemblespillet sitter som det skal, og det er flere av musikerne som også leverer fine soloer, bl.a. gitaristen Madis Meister og sopransaksofonisten Keio Vutt.
Men dette er og blir Kirke Karjas plate. Hennes komposisjoner og pianospill ligger ikke bak det man får tilsendt fra andre siden av Atlanteren om dagen.
En stor og positiv overraskelse!
Jan Granlie
Allan Järve (tp, flh), Mairo Marjamaa (as, ss), Indrek Varend (ts), Keio Vutt (bs, ss), Ingvar-Vilmar Leerimaa (tb), Kirke Karja (p), Madis Meister (g), Siim Usin (b), Tônu Tubli (dr, perc)