Den nederlandske saksofonisten Paul Van Kemenade, har lenge vært en slags «ensom ulv» i den nederlandske jazzen. Han har siden debuten «Duo Van Rossum / Kemenade» i 1981, gjort ei røys med plater, enten med egen kvintett, eller sammen med andre. Et par av de mest spennende innspillingene han har gjort tidlgere, har vært de gangene han har invitert musikere i studio, og laget duetter, som på «Close Enough» med blant andre Han Bennink, Ray Anderson og Ernst Reijseger og «A Kind Of …» som bygger på samme ideen.
Denne gangen har han gått i studio med trommeslageren Maria Portugal og den legendariske pianisten og keyboardisten Jasper Van’t Hof.
Vi får 11 komposisjoner, hvor de fleste er gjort av Van Kemenade, to av Van’t Hof, en av Maria Beraldo og to av Portugal og Van Kemenade.
Det starter med «Prime Time Serenade», med Van Kemenades relativt skarpe tone i altsaksofonen, over Van’t Hofs fine pianospill, før vi får Van Kemenade i duett med den hardtslående trommeslageren Maria Portugal i låta «Gato». Jeg kjenner ikke så godt til Portugal fra før, men har registrert at hun er å finne i flere nederlandske sammensetninger, blant annet bandet Quarta (som vel har sitt tilhold mest i Belgia). Hun kommer opprinnelig fra São Paulo i Brasil, og er utvilsomt en trommeslager man skal holde øyne på.
Men i denne duetten får begge vist seg fram. Van Kemenades tone i altsaksofonen er litt mindre skarp i kantene her, mens Portugal «holder han med selskap» på en utmerket måte.
Først i tredjelåta, «Daytime Sketches», får vi de tre sammen. Her får vi Van’t Hof på el.piano, slik vi kjenner han fra mange år tilbake. Portugal støtter opp som var hun en ung Elvin Jones, og med Van Kemenade på toppen blir dette storartet. Det er på mange måter noe Miles Davis over det som fascinerer, særlig på grunn av Van’t Hofs fine el.pianospill.
Og slik fortsetter det. Vi får den fine balladen «Dry Four» med klagende saksofonspill og fint piano, «Count us in», hvor Van Kemenade spiller kreativt og fint. Og hele veien får vi moderne, kraftfullt og spennende musikk fra de tre.
Hele veien føler jeg at dette er tre musikere som passer godt til hverandre. De er gode lyttere, og selv om Van Kemenade er den som er den ledende musikeren i trioen, så følger både Van’t Hof og, ikke minst, Portugal opp på en strålende måte.
Anbefales!
Jan Granlie
Paul Van Kemenade (as), Jasper Van’t Hof (p, keys, samp), Maria Portugal (dr)