Vi har omtalt den slovenske pianisten tidligere, og hennes debutplate, Prelude, tidligere i år. Nå slår Pedro Costa og plateselskapet Clean Feed virkelig til, og utgir en boks med fem CDer med den talentfulle pianisten. Om musikken på hennes forrige plate konkluderte vi med «Og gjennomgående er dette en nydelig, kreativ og spennende reise. De drøyt 35 minuttene viser en ytterst interessant improvisator, som «leker» med tangentene og gir oss en deilig, musikalsk reise. Så får vi se hvor lang tid det tar før hun dukker opp i katalogen til Manfred Eicher og ECM».
Men foreløpig har ikke Eicher og ECM meldt sin store interesse. Og på disse fem platene får vi virkelig et «dypdykk» i den spennende pianisten, hvor hun starter med platen «Fictus», og inntil hun avslutter med «Furor».
Det er tydelig at hun har lært ett og annet i den tiden hun har vært bosatt i Amsterdam. På de fem albumene, spilt inn mellom 19. september 2023 og 27. februar 2024 i Power Sound Studio i Amsterdam, utfolder Zajc seg med sine ‘operaer’, en rekke fine samtidskomposisjoner, dyptgående uttrykk, undersøkelser og spennende balanse, full av dramatikk, mystikk og bevegelse inn i en teatralsk form. Mens Prelude befant seg i et slags ‘ECM’-landskap, renner musikken på disse fem CDene som vannet i en elv, med Zajcs fossende toner som danner endeløse glitrende improvisasjoner og variasjon, som hele veien endrer seg og aldri blir kjedelig. Men det er klart at å utgi fem plater med solo-improvisasjoner krever mye av kunstneren, for at vi som lyttere skal klare å holde fokus hele tiden.
Musikken er variert, med fokus mest i retning av det klassiske. Musikken er oftest lyrisk, men hun kan også variere spillet i mer «heftige» retninger. Men det er det lyriske jeg setter mest pris på. Særlig i de sekvensene hvor hun går inn og improviserer friere. Det er ingen tvil om at Zajc er en utmerket pianist innenfor det klassiske, men hun er også en pianist som improviserer fint, og tar oss med på fem fine og interessante reiser på disse fem albumene. Og det er jo ikke nødvendig å høre alle fem i samme «økta», for de kan, mer enn gjerne, nytes hver for seg over lengre tid.
Jeg skriver lenger opp i anmeldelsen at musikken kan være som en foss. Og med det mener jeg ikke at det hele tiden er strie strømmer som fascinerer, men i de partiene hvor vannet renner relativt stille og der hvor dybden er stor, er der hvor hun virkelig utfolder seg med strålende improvisasjon.
Zaic er en pianist som virkelig kan bli en av de store, både innenfor den lyriske jazzen og det klassiske, litt moderne landskapet. Og det er godt å vite at Clean Feed, ett av de beste jazzselskapene i Europa i dag, var først ute med å lansere henne i full bredde. Og jeg står fremdeles på påstanden om at Zajc bør innlemmes i ECM-katalogen etter hvert, for dette er musikk som raskt assosieres til noen av de fineste solopianoplatene fra det tyske selskapet.
Jan Granlie
Rebeka Rusjan Zajc (piano)