Den amerikanske trompeteren (med mer), Rob Mazurek, som vi kjenner fra prosjekter som Exploding Star Orchestra, Chicago Underground Duo, São Paulo Underground, Black Cube SP, og sist i samarbeid med den italienske trompeteren Gabriele Mitelli i duoen Star Splitter, er ute med nok en soloplate, som aldri høres ut som en soloplate, siden den gode multiinstrumetalisten trakterer en rekke instrumenter, så som «vanlig» trompet, piccolo-trompet, piano, sampler, «Magic Yellow Bucket», bjeller, shakers, fløyter, vokal og en rekke forskjellige perkusjonsinstrumenter.
Her tar han oss med inn i en verden som tidvis ligger i nærheten av en del innspillinger vi har hørt fra Don Cherry. Og i de åtte «komposisjonene» blir vi med på enn jordomseiling, som fascinerer på grunn av alle de kreative innspillene den godeste Mazurek inviterer oss med på.
Han starter med «Magic Yellow Buchet (for Marcello Lorrai)», med et relativt tungt piano i «bånn», under fint, og spennende trompetspill, før vi er over i den friere «Bar Basso» (for Corrado Beldi), med piano og mye raslende perkusjon, som blir en ettertenksom improvisasjon, før vi får den perkussive «Sbagliato», også en litt ettertenksom improvisasjon, hvor mye spennende skjer inne i pianoet.
«Collectors Of Bones (for Fabio Poletti» er mer perkusjon og piano. Og i alle låtene spiller han piano med pedalene nede hele tiden, og ofte er pianoet også preparert, slik at pianolyden blir spesiell. Dette er en piano- og perkusjonsdominert låt, hvor Mazurek viser seg som en spennende pianist, før vi får «Moss Covered Hips», hvor han (endelig) igjen plukker fram trompeten, for det er det instrumentet han er best på. Og da dukker Don Cherry igjen opp i bakhodet. Her bruker han pauser som et viktig element i improvisasjonen. Men også her er han å «roter litt» inne i pianoet, noe som gjør denne (nesten) sololåten til en særegen opplevelse.
I «Sun Dials Gestations (For Massimo De Carlo)» tar han igjen i bruk pianoet som han kombinerer med heftig og tøft trompetspill, og etter en slags pianointro, er det det heftige trompetspillet som dominerer, før vi får «In Particles Deceptive Light» hvor han leser et dikt over trompet og elektronikk, før han avslutter med «Collimated And Trestled», er en mer rytmisk improvisasjon med et gjentagende sampling og en rekke «lyder» i bakgrunnen, som nesten skaper en slags «munkestemning».
Her får vi en utgivelse med trompet, piano, bjeller, perkusjon, fløyte og stemme som blandes i heftige malstrømmer av resonans og etterklang, som minner om et tenkt møte mellom Don Cherry, Toru Takemitsu, Kaija Saariaho og Morton Feldman, iblandet elementer fra Chicagos AACMs bruk av perkusjon og São Paulo Undergrounds estetikk. Og resultatet er blitt en interessant soloplate fra en musiker som vi håper kan få enda mer oppmerksomhet framover. For dette er nyskapende musikk, samtidig som multiinstrumentalisten bruker tradisjonene fra 1970- og 1980-tallets frijazz som utgangspunkt for sin nyskapende forskning i improvisasjonskunsten. En ytterst spennende utgivelse!
Jan Granlie
Rob Mazurek (trumpet, piccolo trumpet, piano, prepared piano, sampler, magic yellow bucket, bells, shakers, flutes, voice, percussion)